‘Ik had van onze lezers wat meer maatschappelijke thema’s verwacht’

Blik op inzendingen van de maand december met als thema ‘Mijn beste foto van 2018’, door Nicole Robbers.

Ton Thomassen

„Een goede foto heeft stopping power”, zegt Nicole Robbers. „Die heeft iets – een blik, een actie – waardoor je er net iets langer naar blijft kijken.” Robbers is onder meer curator van de stadsexpositie De Kracht van Rotterdam, bestuurslid van de Stichting Stadsfotograaf Leiden en al meer dan 25 jaar beeldredacteur bij NRC. En ja, bij de – nu al – ruim 3.500 inzendingen voor de fotowedstrijd van deze maand, bleef haar blik regelmatig hangen.

Bij een thema als ‘Mijn beste foto’ schieten de onderwerpen logischerwijs alle kanten op, maar volgens Robbers zijn er toch vier categorieën die eruit springen: natuur, (stads)landschappen, reizen en dieren. „Nederland houdt erg van z’n dieren, dat is wel duidelijk”, doelt ze op de vele honden-, katten- en paardenfoto’s onder de inzendingen. „Niks mis mee. Maar als je zo’n huisdierfoto instuurt voor een wedstrijd moet het ook wel een heel bijzondere zijn.” Die zag ze er helaas nog niet zo heel veel tussen.

Ook goed vertegenwoordigd zijn de lieveheersbeestjes op grassprieten. „Daar verras je me ook niet meer mee.” Icarusblauwtje van Cor de Jong deed dat juist wel. „Strak gefotografeerd. Mooi gekadreerd, en ook compositorisch en technisch heel goed. Dit is iemand die er echt moeite voor heeft gedaan; die is eropuit getrokken om iets anders dan zijn huisdier te fotograferen.”

Cor de Jong

Bewerkt/onbewerkt

De foto is enigszins bewerkt. Prima, volgens Robbers, als je het maar niet overdrijft. „Het is heel verleidelijk om aan die schuifjes te trekken en het allemaal nog iets mooier te maken. Maar als je er te ver in doorschiet, kan het al snel kitscherig worden. Dat leidt alleen maar af.”

Juist totaal niet bewerkt is Saskia Raw van Steve Dean Mendes, uit een categorie die ze nog niet noemde: portretten. „Een mooie, ongecompliceerde foto. Heel naturel, een bijna lucide beeld. Een stijl die je ook in de professionele fotografie veel ziet. Nederland heeft in de kunsten een grote portrettraditie. Alleen daarom al goed om even bij stil te staan.”

Zwart-wit

Dus pikt ze er nog eentje uit: Pete, Heemraadssingel Rotterdam van Louis Dijksman. „Over het algemeen zijn mensen op foto’s van de wedstrijd vaak wit, dus een portret van een donkere jongeman valt sowieso op. Maar dit is ook echt goed gedaan. Klassiek. Mooi geposeerd. En goed gebruik gemaakt van zwart-wit.”

Zwart-witfotografie is zeer geliefd onder amateurfotografen. Maar wees er voorzichtig mee, waarschuwt de beeldredacteur. „Het kan prachtig zijn. En het is makkelijk: op de laptop is je kleurenfoto met een simpel knopje zo omgezet naar zwart-wit. Maar je kan er ook mee verhullen dat de foto eigenlijk niet zo bijzonder is. Denk er goed over na en doe het alleen als de foto er echt beter van wordt.”

Louis Dijksman
Steve Dean Mendes

Kleurenwereld

Kleur leidt af van het onderwerp waar het eigenlijk om gaat – je hoort het vaak als argument bij zwart-witfoto’s. „Flauwekul”, zegt Robbers. „We leven in een kleurenwereld. Dan zouden we dus voortdurend afgeleid zijn door de hele wereld om ons heen? Ik vind dat een dooddoener. Misschien is je foto gewoon niet zo goed.”

Wel goed – én in kleur – vindt ze Uit de schaduw treden van Ton Thomassen. „Eigenlijk vreemd: we zijn een land van sporters, we doen het veel en kijken er graag naar; toch zijn er onder de inzendingen maar weinig sportfoto’s. Dat maakt deze extra leuk. Ook gewoon goed gezien natuurlijk, zo in die bocht. Bovendien mooi scherp, een mooie compositie en mooie kleuren. Deze kan zich meten met de professionals.”

Eenzaamheid

Wat ze vrijwel helemaal mist bij de inzendingen: maatschappelijke thema’s. „Eenzaamheid, ouderenzorg, het milieu, dat soort dingen. We schrijven er genoeg over in de krant; ik had van onze lezers eerlijk gezegd ook iets meer in die richting verwacht.”

Wat vindt ze ervan dat veel van de inzendingen niet met een camera maar met een smartphone zijn gemaakt? „Geen enkel probleem, daar kun je prima mee fotograferen. Uiteindelijk gaat het erom wát je fotografeert en hoe je naar de dingen kijkt. Je kan nog zo’n goede camera hebben, als je het niet ziet, maak je geen goede foto. Het is maar gereedschap. Met een duurdere hamer ga je ook echt niet beter timmeren.”

Inzenden en stemmen kan tot 28 december 17:00 uur op nrc.nl/fotowedstrijd.