Dit was de beste popmuziek van 2018

Popmuziek in 2018

Welke albums en concerten staan er dit jaar op de eindejaarslijsten van de NRC-recensenten? En: hoe het geweten terugkeerde in de popmuziek.

Dankzij vrouwen hervond popmuziek dit jaar haar geweten. Met songs over genderbending, diversiteit en protest tegen nationalisme en oorlogsgeweld was het een radicaal goed popjaar. Lees verder: Jan Vollaard over het geweten van de popmuziek.

Dance

Rolinde Hoorntje


  1. Aïsha Devi

    Ik moet niet zo vaak huilen bij een concert, maar toen de Zwitsers-Nepalese Aïsha Devi haar loepzuivere hoge keelzang door de zwarte doos die Shelter heet liet schallen, biggelden de tranen over mijn wangen. Er was catharsis, explosieve beats die alle donkere emoties verpulverden en er waren spirituele tekens die hypnotiseerden vanaf een scherm. Toen Devi van het podium afstapte en een jongen in een rolstoel toezong, het publiek eromheen, voelde je verbinding. Gehoord: 2/8, Dekmantel Festival in Amsterdam.

  2. Kendrick Lamar

    De beste levende rapper kon afgelopen jaar een Pulitzer bijzetten in zijn overvolle prijzenkast. Zijn teksten zijn radicaal, zijn muziek is puur vuur. Het hele optreden, inclusief komische ‘Kung Fu’-visuals was koningswaardig, vooral acapella-uitsmijter ‘HUMBLE’. Gehoord: 19/8, in de Alpha als afsluiter van Lowlands.

  3. A.R.E. Project (Hierohglyphic Being, Shabaka Hutchings en Sarathy Korwar)

    Gehoord: 2/8, Tolhuistuin in Amsterdam tijdens Dekmantel Festival.

  4. SOPHIE Gehoord: 17/10, Tolhuistuin tijdens Amsterdam Dance Event
  5. Faka Gehoord: 7/4, Rewire Festival in Den Haag

Pop

Saul van Stapele


  1. Nipsey Hussle – Victory Lap

    Victory Lap is de triomfplaat van selfmade hiphop-hustler Nipsey Hussle uit Los Angeles: een vol rauwe overtuiging gerapte, moderne westkust-klassieker die hem deze maand een Grammy Award-nominatie opleverde. Met strijdbare recht-voor-je-raap-teksten, beats die je auto laten schudden, en gouden gastoptredens van onder anderen Kendrick Lamar, YG, Stacy Barthe en Dom Kennedy.

  2. Pusha T – DAYTONA

    Een handzaam album met door producer Kanye West geweldig geflipte, sfeerbepalende samples als perfecte ondergrond voor de rake en sinistere raps vol flair van Pusha T.

  3. J.I.D. – DiCaprio2
  4. Ray Fuego – Zwart
  5. Ocean Wisdom – Wizville

Bowie van Loon


  1. Pusha T – DAYTONA

    Ja, de ruzie met Drake ontbrandde er definitief door. Maar buiten dat is DAYTONA een hiphopplaat pur sang; met Pusha’s drugs- en straatverhalen als uithangbord en een Kanye West die eindelijk weer eens echt in bloedvorm steekt op productioneel vlak. Hard en meedogenloos. Een gouden combinatie.

  2. Willem – Man In Nood

    Nadat The Opposites stopten, belandde Willem in een pikzwart gat. Hij klimt eruit met een bijzonder emotioneel verhaal waarin hij zijn gevoelens niet onderdrukt.

  3. Vince Staples – FM!
  4. Earl Sweatshirt – Some Rap Songs
  5. Travis Scott – Astroworld

Amanda Kuyper


  1. Janelle Monáe – Dirty Computer

    Sensueel, uitgesproken, feministisch, vrij en Prince all over. Zangeres Janelle Monáe, een uitgesproken artieste met een visie, leverde niet alleen het sterkste album van het jaar af maar ook prachtige videoclips en zette bovendien een perfecte show neer in Paradiso. Haar ode aan seksualiteit is vol overtuiging, haar muziek overstroomt van ideeën en invloeden.

  2. Wende – Mens

    Dit was zangeres Wende op haar best. Als artiest tussen muziek en theater beweegt ze zich in uitersten. Expressief. Intens. Fysiek. In haar muziektheatervoorstelling Mens en op het gelijknamige album zong ze breekbare, confronterende liedjes die meevoerden op spannende electrobeats.

  3. Christine and the Queens – Chris
  4. Paul McCartney – Egypt Station
  5. Johan – Pull Up

Peter van der Ploeg


  1. Eefje de Visser

    Gehoord: 3/2, Rotown in Rotterdam. De Visser liet haar band thuis en balde de kracht van haar liedjes samen in een onder de huid kruipende, innemende en bezwerende eenvrouwsperformance. Dat deed ze dit jaar tot op Lowlands aan toe, maar in Rotown, met alleen een gitaar, toetsen en een loopapparaat, raakte ze iedereen rechtstreeks.

  2. Pearl Jam

    Gehoord: 12/6, Ziggo Dome in Amsterdam. De laatste van de grote grungebands is dat genre allang ontstegen. Warmbloedig en groots speelden ze de eerste van drie Nederlandse shows, met Eddie Vedder als rustgevende Lebowski-Springsteen-hybride in het middelpunt.

  3. Stephen Brodsky & Adam McGrath Gehoord: 21/4, festival Roadburn in Tilburg.
  4. Baroness Gehoord: 2/6, festival Fortarock in Nijmegen.
  5. Emperor Gehoord: 4/3, festival Netherlands Deathfest in Tilburg.

Hester Carvalho


  1. Amber Arcades – European Heartbreak

    Van Amber Arcades, de band rond Annelotte de Graaf, verscheen dit jaar een conceptalbum over ‘Europa’. De Graafs zangstem klinkt verleidelijk, de muziek heeft een prachtige sixties-galm. Amber Arcades klinkt dansbaar, deinend, en soms dreigend, zoals in ‘Goodnight Europe’ met zijn mooie omschrijving van hedendaagse ontheemding: ‘All alone in the Eurozone’.

  2. Janelle Monáe – Dirty Computer

    Adembenemend popsoulwerkstuk waarop ieder nummer verrast: met een tegendraadse riff, tempowisseling, of grootse funkfinale. Ondertussen bepleit Monáe alles wat de vrouwenzaak betreft, met gusto.

  3. Tamino – Amir
  4. Ray Fuego – Zwart
  5. Anna Calvi – Hunter

Jan Vollaard


  1. Courtney Marie Andrews – May Your Kindness Remain

    Country met soul op het meest doorleefde album van het jaar, gevolgd door een gedenkwaardig optreden op het nieuwe Once In A Blue Moon-festival waar Courtney Marie Andrews haar heldin Aretha Franklin herdacht met een liefdevol ‘Chain of Fools’.

  2. Amber Arcades – European Heartbreak

    Wat Brexit en vluchtelingencrisis doen met jonge mensen werd nergens zo treffend bezongen als op dit internationaal gevierde popalbum van het Utrechtse Amber Arcades.

  3. Gold Star – Uppers and Downers
  4. Mary Gauthier – Rifles & Rosary Beads
  5. Jonathan Wilson – Rare Birds

Frank Provoost


  1. Wiegedood – De Doden Hebben Het Goed III

    Het is volbracht. De trilogie is voltooid. Ook op het derde deel van De Doden Hebben Het Goed vermengt het Vlaamse trio Wiegedood onbarmhartig hard beukende black metal met intense shoegaze-indierock en troostende postrock. Zo blijft het aardse bestaan best nog even draaglijk. En als Wiegedood gelijk heeft, wordt het hierna alleen nog maar beter.

  2. Car Seat Headrest – Twin Fantasy

    Als tiener knutselde indie-wonderkind Will Toledo al een gigantisch internet-oeuvre bij elkaar. Als twintiger klinken zijn aandoenlijke doe-het-zelf-liedjes over uit-de-kast-kom-problemen en mislukte drugsavonturen nog even ontwapenend.

  3. Ty Segall – Fudge Sandwich
  4. Canshaker Pi – Naughty Naughty Violence
  5. boygenius – boygenius

Jazz

Amanda Kuyper


  1. John Coltrane – Both Directions at Once: The Lost Album

    Deze onuitgebrachte opnames van saxofonist John Coltrane uit 1963 zijn 55 jaar later een ongelofelijke jazzontdekking. Met recht een lost album in de Coltrane-collectie, waarvan niemand afwist tot zijn zoon, saxofonist Ravi Coltrane, opnamebanden terugvond en een album samenstelde. Een historisch cadeau! Het in bloedvorm verkerend kwartet speelt hoog intelligente, oorspronkelijke jazzmuziek met glans.

  2. Ezra Collective – Juan Pablo The Philosopher

    Een golf jonge Britse jazzmusici drukte op dit jazzjaar hun stempel. Hun energieke jazz wordt gedragen door multiculturele achtergronden, ze kruiden hun noten met ritmes uit de straten van Londen, zoals dwingend-urgente grime. Het Londense Ezra Collective is er een voorbeeld van: urban jazz met een snelle hartslag.

  3. Kamasi Washington – Heaven and Earth
  4. Kamaal Williams – The Return
  5. Shai Maestro – The Dream Thief

World

Leendert van der Valk


  1. Britse jazz

    De jazzcompilatie We Out Here kwam begin 2018 uit, maar nog veel feestelijker was de aanwezigheid van de jonge Londense jazzmuzikanten op de Nederlandse festivals. Shabaka Hutchings is hun mentor, maar muzikanten als Moses Boyd, Theon Cross en Nubya Garcia schoten dit jaar zelf omhoog. Dansbare jazz, met typisch Britse broken beats en Afrikaanse en Caribische invloeden.

  2. Rosalía – El Mal Querer

    Flamenco goes pop. De Spaanse zangeres heeft een intrigerende stem en haar producers hebben het juiste gevoel voor een geluid dat genres ombuigt.

  3. 30 Jaar Dutch Dance – Documentaire en podcast VPRO
  4. Gallowstreet presenteert HONK! Eerste editie brassfestival in Paradiso
  5. Fatoumata Diawara – Fenfo