Dit was de beste klassieke muziek van 2018

Klassiek in 2018 De recensenten van NRC kijken terug op hun favoriete klassieke muziek uit het afgelopen jaar. Wat verdient een plek op de eindejaarslijsten? En: hoe in de klassieke wereld bijna niks bij hetzelfde bleef dit jaar.

Audi vertrokken bij De Nationale Opera, Van Veldhoven weg bij de Bachvereniging. Gatti ontslagen. Shani nieuw bij het Rotterdams Philharmonisch. Er veranderde veel. Lees verder: Het jaar van de grote klassieke stoelendans

Klassiek

Mischa Spel


  1. La clemenza di Tito – W.A. Mozart, De Nationale Opera / MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis

    Wie is de beste dirigent van 2018, of liever: dit moment? Kanshebber is Teodor Currentzis, de charismatische oprichter/dirigent van MusicAeterna. In Mozarts La Clemenza di Tito bij DNO hoorde je wat je krijgt als passionele musici niet van 9 tot 17, maar tot net voor aanvang doorvijlen aan het eindresultaat.

  2. Inauguratieconcert Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Lahav Shani

    Het Rotterdams Philharmonisch vond in Lahav Shani wéér een chef als een groeidiamant. Shani’s eerste trimester bood talrijke schoten in de roos, waaronder het inauguratieconcert.

  3. War Requiem – Benjamin Britten, Kon. Concertgebouworkest o.l.v. G. Noseda

    m.m.v. Groot Omroepkoor/Vlaams Radio Koor/Nat. Kinderkoor. Gehoord: 11/10 Concertgebouw A’dam.

  4. Berliner Philharmoniker o.l.v. Simon Rattle

    Programma met Abrahamsen en Bruckner. Gehoord: 5/6, Concertgebouw Amsterdam.

  5. Lohengrin – Wagner, Kon. Muntopera Brussel o.l.v. Alain Altinoglu.

    Gezien/gehoord: 19/4.

Joost Galema


  1. Mahler – Negende Symfonie, Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink

    Dirigent Bernard Haitink bewoog eind augustus niet alleen het publiek, maar zelfs het Koninklijk Concertgebouworkest tot tranen in de Negende Symfonie van Gustav Mahler. Voor de 89-jarige geven de musici alles, want – zoals een van hen zei – „hij geeft ons het gevoel dat hij bereid is om voor de muziek te sterven”. Gehoord: 29/8, Concertgebouw Amsterdam.

  2. Wonderfeel

    Met onder meer Maarten Engeltjes, Isabelle van Keulen, Nora Fischer, Reinbert de Leeuw, Rosanne Philippens, Terry Riley en zoon. Alles wat een muziekliefhebber zich kon wensen in drie zonovergoten dagen op een vierkante kilometer natuurmonument. Van Vivaldi tot vader en zoon Riley. Gehoord: 20 tm 22/6, Landgoed Schaep en Burgh, ’s-Graveland.

  3. Verdi – Requiem, Orchestre Révolutionaire et Romantique, Monteverdi Choir

    Sopraan Corinne Winters, mezzo Ann Hallenberg, tenor Edgaras Montvidas en bas Gianluca Buratto o.l.v. John Eliot Gardiner. Gehoord: 7/11 in Concertgebouw Amsterdam.

  4. Händel – Alcina, Le Concert d’Astrée o.l.v. Emanuelle Haïm

    met onder meer Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky. Gezien: 14/3, Théâtre de Champs-Élysées, Parijs

  5. Kurt Weill – Die sieben Todsünden, Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Cristian Mãcelaru

    met Wende, Frommermann. Gehoord: 18/10, Concertgebouw Amsterdam.

Joep Christenhusz

  1. Blue(s) in Green to the 31 Limit – Catherine Christer Hennix

    De Zweedse componist, kunstenaar, filosoof en wiskundige Catherine Christer Hennix geldt als een van de founding mothers van de experimentele geluidskunst. Tijdens festival Sonic Acts klonk een live uitvoering van dit drone-stuk, waarin geluid tot ruimte wordt en vice versa. Met afstand de meest hallucinante klankervaring van 2018. Gehoord: 16/12, Sonic Acts, Stedelijk Museum.

  2. Jan van de Putte – Cette agitation perpétuelle, cette turbulence sans but

    Een choreografie van schuivende standaards en opgewonden gefluister ontaardt in een tetterende soundtrack bij de doelloze jachtigheid van onze digitale flitscultuur.

  3. Oedipe – Georges Enescu Nederlands Philharmonisch Orkest en het Koor van De Nationale Opera o.l.v. Marc Albrecht

  4. Igor Levit – Life (cd)

  5. Pierre-Laurent Aimard, Olivier Messiaen – Catalogue d’oiseaux (cd)

Joep Stapel

  1. Harriet van Hilda Paredes – Muziektheater Transparant

    Gelaagd muziektheater over de Amerikaanse ex-slaaf en vrijheidsstrijdster Harriet Tubman bewijst dat ‘moeilijke’ eigentijdse muziek wel degelijk een breed publiek kan aanspreken. De vormgeving is prikkelend, de vertelstructuur verbrokkeld, de ritselende en stuwende muziek slim doorweven met spirituals. Sopraan Claron McFadden vormt in de titelrol het glorieuze middelpunt. Gezien: 3/10 Muziekgebouw aan ’t IJ A’dam. Herh.: 21/5 R’dam.

  2. Ein deutsches Requiem – Brahms, Orkest van de 18e Eeuw & Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss

    Zo goed hoor je Brahms’ meesterwerk maar zelden. Transparante warmte, verrukkelijk bronzen orkestklank. Voor wie het gemist heeft: onlangs verscheen deze uitvoering op cd. Gehoord: 20/5 TivoliVredenburg Utrecht.

  3. MacMillan & Bruckner – Rotterdams Phil. Orkest o.l.v. chef Lahav Shani

    met altviolist Lawrence Power. Gehoord: 19/10 De Doelen R’dam.

  4. Rachmaninov – Mikhail Pletnev in de serie Meesterpianisten

    Gehoord: 11/2 Concertgebouw A’dam.

  5. Opera Fin de partie – György Kurtág op libretto van Beckett

    Regie: Pierre Audi. Muzikale leiding: Markus Stenz. Gezien: 15/11 Teatro alla Scala Milaan; 6, 8 & 10/3 in A’dam.