Audi vertrokken bij De Nationale Opera, Van Veldhoven weg bij de Bachvereniging. Gatti ontslagen. Shani nieuw bij het Rotterdams Philharmonisch. Er veranderde veel. Lees verder: Het jaar van de grote klassieke stoelendans
Klassiek
Mischa Spel
-
La clemenza di Tito – W.A. Mozart, De Nationale Opera / MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis
Wie is de beste dirigent van 2018, of liever: dit moment? Kanshebber is Teodor Currentzis, de charismatische oprichter/dirigent van MusicAeterna. In Mozarts La Clemenza di Tito bij DNO hoorde je wat je krijgt als passionele musici niet van 9 tot 17, maar tot net voor aanvang doorvijlen aan het eindresultaat.
Lees de recensie: Een ‘Clemenza’ met bomgordel van betoverende schoonheid -
Inauguratieconcert Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Lahav Shani
Het Rotterdams Philharmonisch vond in Lahav Shani wéér een chef als een groeidiamant. Shani’s eerste trimester bood talrijke schoten in de roos, waaronder het inauguratieconcert.
Lees de recensie: Er is maar één conclusie mogelijk: Shani heeft het -
War Requiem – Benjamin Britten, Kon. Concertgebouworkest o.l.v. G. Noseda
m.m.v. Groot Omroepkoor/Vlaams Radio Koor/Nat. Kinderkoor. Gehoord: 11/10 Concertgebouw A’dam.
-
Berliner Philharmoniker o.l.v. Simon Rattle
Programma met Abrahamsen en Bruckner. Gehoord: 5/6, Concertgebouw Amsterdam.
-
Lohengrin – Wagner, Kon. Muntopera Brussel o.l.v. Alain Altinoglu.
Gezien/gehoord: 19/4.
Joost Galema
-
Mahler – Negende Symfonie, Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink
Dirigent Bernard Haitink bewoog eind augustus niet alleen het publiek, maar zelfs het Koninklijk Concertgebouworkest tot tranen in de Negende Symfonie van Gustav Mahler. Voor de 89-jarige geven de musici alles, want – zoals een van hen zei – „hij geeft ons het gevoel dat hij bereid is om voor de muziek te sterven”. Gehoord: 29/8, Concertgebouw Amsterdam.
Lees de recensie: Bernard Haitink roert de zaal tot tranen in Mahlers ‘Negende’ -
Wonderfeel
Met onder meer Maarten Engeltjes, Isabelle van Keulen, Nora Fischer, Reinbert de Leeuw, Rosanne Philippens, Terry Riley en zoon. Alles wat een muziekliefhebber zich kon wensen in drie zonovergoten dagen op een vierkante kilometer natuurmonument. Van Vivaldi tot vader en zoon Riley. Gehoord: 20 tm 22/6, Landgoed Schaep en Burgh, ’s-Graveland.
Lees de recensie: Indrukwekkende optredens onder zuchtende bomen -
Verdi – Requiem, Orchestre Révolutionaire et Romantique, Monteverdi Choir
Sopraan Corinne Winters, mezzo Ann Hallenberg, tenor Edgaras Montvidas en bas Gianluca Buratto o.l.v. John Eliot Gardiner. Gehoord: 7/11 in Concertgebouw Amsterdam.
-
Händel – Alcina, Le Concert d’Astrée o.l.v. Emanuelle Haïm
met onder meer Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky. Gezien: 14/3, Théâtre de Champs-Élysées, Parijs
-
Kurt Weill – Die sieben Todsünden, Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Cristian Mãcelaru
met Wende, Frommermann. Gehoord: 18/10, Concertgebouw Amsterdam.
Joep Christenhusz
-
Blue(s) in Green to the 31 Limit – Catherine Christer Hennix
De Zweedse componist, kunstenaar, filosoof en wiskundige Catherine Christer Hennix geldt als een van de founding mothers van de experimentele geluidskunst. Tijdens festival Sonic Acts klonk een live uitvoering van dit drone-stuk, waarin geluid tot ruimte wordt en vice versa. Met afstand de meest hallucinante klankervaring van 2018. Gehoord: 16/12, Sonic Acts, Stedelijk Museum.
Lees ook de recensie: Hallucinant hoe Hennix uit klank een ruimtelijke sensatie weet te maken -
Jan van de Putte – Cette agitation perpétuelle, cette turbulence sans but
Een choreografie van schuivende standaards en opgewonden gefluister ontaardt in een tetterende soundtrack bij de doelloze jachtigheid van onze digitale flitscultuur.
-
Oedipe – Georges Enescu Nederlands Philharmonisch Orkest en het Koor van De Nationale Opera o.l.v. Marc Albrecht
-
Igor Levit – Life (cd)
-
Pierre-Laurent Aimard, Olivier Messiaen – Catalogue d’oiseaux (cd)
Joep Stapel
-
Harriet van Hilda Paredes – Muziektheater Transparant
Gelaagd muziektheater over de Amerikaanse ex-slaaf en vrijheidsstrijdster Harriet Tubman bewijst dat ‘moeilijke’ eigentijdse muziek wel degelijk een breed publiek kan aanspreken. De vormgeving is prikkelend, de vertelstructuur verbrokkeld, de ritselende en stuwende muziek slim doorweven met spirituals. Sopraan Claron McFadden vormt in de titelrol het glorieuze middelpunt. Gezien: 3/10 Muziekgebouw aan ’t IJ A’dam. Herh.: 21/5 R’dam.
Lees de recensie: ‘Harriet’ overtuigt als gestileerd en gelaagd kunstwerk -
Ein deutsches Requiem – Brahms, Orkest van de 18e Eeuw & Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss
Zo goed hoor je Brahms’ meesterwerk maar zelden. Transparante warmte, verrukkelijk bronzen orkestklank. Voor wie het gemist heeft: onlangs verscheen deze uitvoering op cd. Gehoord: 20/5 TivoliVredenburg Utrecht.
Lees ook de recensie: Een Brahms die zindert van spanning -
MacMillan & Bruckner – Rotterdams Phil. Orkest o.l.v. chef Lahav Shani
met altviolist Lawrence Power. Gehoord: 19/10 De Doelen R’dam.
-
Rachmaninov – Mikhail Pletnev in de serie Meesterpianisten
Gehoord: 11/2 Concertgebouw A’dam.
-
Opera Fin de partie – György Kurtág op libretto van Beckett
Regie: Pierre Audi. Muzikale leiding: Markus Stenz. Gezien: 15/11 Teatro alla Scala Milaan; 6, 8 & 10/3 in A’dam.