Blockbusters willen meer dan actie en vermaak: diepgang!

Games in 2018 Het jaar 2018 bracht ons schuldgevoel bij Lara Croft en de menselijke krant van oorlogsgod Kratos. De grote gamebedrijven zoeken naar diepgang.

Red Dead Redemption II versloeg aan de kassa de best bezochte film van 2018.
Red Dead Redemption II versloeg aan de kassa de best bezochte film van 2018. Foto Rockstar

Voor games was 2018 het jaar van de verrassend diepgaande blockbusters. In God of War beleefde je met de Griekse testosterongod Kratos zowaar een menselijk vader-zoonverhaal. In Shadow of the Tomb Raider bleek archeoloog Lara Croft opeens last te krijgen van postkoloniaal schuldgevoel als ze weer eens relikwieën uit andere culturen sloopte om zichzelf te redden. Ook de makers van het post-apocalyptische Fallout 76 zochten naar diepgang en vroegen een expert van Instituut Clingendael om hun creatie van het Amerika na een kernoorlog te becommentariëren. Die bleef op de vlakte, zo’n oorlog is immers „onvoorspelbaar” – de game zelf bleek een gemankeerde speeltuin met kernwapens.

Wat zijn volgens de recensenten van NRC de beste games en strips van 2018?

De grootste game van het jaar was zonder twijfel Red Dead Redemption II. De nieuwe game van Rockstar, makers van het bekende Grand Theft Auto, bracht in het eerste weekend 725 miljoen dollar op. Ter vergelijking: de best bezochte film van het jaar, Avengers: Infinity War, verdiende in het eerste weekend ‘maar’ 630 miljoen dollar. Recensenten waren bijna louter lyrisch – NRC gaf vier van de vijf ballen. Rockstar had dan ook een buitengewoon knappe western gemaakt, met een absurd oog voor detail. Dat arbeidsethos had een prijs. Verhalen over de keiharde werksfeer kwamen naar buiten – zeven dagen in de week 14 à 15 uur werken bleken niet ongewoon bij Rockstar.

Er kwamen ook een paar indie-pareltjes uit. Vooral de pittige puzzelgame Celeste, die werd genomineerd als game van het jaar bij The Game Awards, verdient een groter publiek.

    • Diederik Huffels