Gedetailleerde voetafdrukken dinosauriërs gevonden in Engeland

Het gaat om meer dan 85 fossielen van zeker zeven verschillende soorten uit het vroege Krijt, tussen de 145 en 100 miljoen jaar geleden.

De voetafdruk van een gepantserde Ankylosauriër.
De voetafdruk van een gepantserde Ankylosauriër. Foto Anthony P.Shillito / Neil S.Davies

Aan de Britse kust, in het Engelse graafschap East Sussex, zijn meer dan 85 goedbewaarde en gedetailleerde voetafdrukken van dinosauriërs gevonden. Het gaat om de fossielen van zeker zeven soorten uit het vroege Krijt, tussen de 145 en 100 miljoen jaar geleden. Paleontologen van de Universiteit van Cambridge hebben de resultaten van hun onderzoek gepubliceerd in het januarinummer van het wetenschappelijke tijdschrift Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology.

Lees ook: Dinoliefhebbers opgelet, Trix en Dirk komen naar Nederland

De voetafdrukken zijn tussen de 2 en 60 centimeter lang en zijn zó goed bewaard gebleven dat er details van de huid, schubben en klauwen van de dinosauriërs te zien zijn. Er zijn sporen gevonden van dinosauriërs van de plantenetende Iguanodontia-familie, gepantserde Ankylosauriërs, maar ook van verschillende Theropoda, een groep vleesetende tweevoetige dinosauriërs. In het gebied werd in 1825 ook het eerste fossiel van een Iguanodon gevonden - één van de allereerste dino-ontdekkingen ooit - en werd twee jaar geleden het eerste fossiele hersenweefsel van een dinosaurus gevonden.

Gedrag dino’s

Volgens een van de onderzoekers Anthony Shillito van de Universiteit van Cambridge kunnen de fossielen ons meer vertellen over het gedrag van de dinosauriërs. “Door deze vondst kunnen we meer te weten komen over welke dinosauriërs waar leefden en hoe zij met elkaar samenleefden.” De sporen werden gevonden in zandsteen aan de kust vlakbij de plaats Hastings. Door bodemerosie zijn de sporen bloot komen te liggen.

Anne Schulp, als paleontoloog werkzaam bij Naturalis, zegt in een reactie: “Dit zijn wel heel erg mooie plaatjes. Zo wil je dinosporen vinden. Meestal zijn het gewoon grote kuilen die de vorm van de voet weergeven, maar nu zie je ook huidafdrukken, structuur, knobbeltjes, schubben. Daar word ik enthousiast van. De preservering is fantastisch. Het zand moet precies de juiste kleverigheid hebben om dit soort bijna perfecte afdrukken te krijgen. Wat verder opvalt is de diversiteit. Zeven verschillende types is veel, maar niet uniek.”

• Steven Musch