In beeld

Lekker om naar te kijken

Feast for the Eyes heet een tentoonstelling over voedselfotografie die tot 3 maart in Foam in Amsterdam te zien is. Soms is het eten toevallig op de foto beland, als figurant in een verhaal. Als eten wel het onderwerp is, suggereert dat vaak een diepere betekenis. Vergankelijkheid, heimwee, materialisme, ongelijkheid, noem het maar. Maar heel vaak is een foto van eten geruststellend genoeg alleen maar een foto van eten. Deze tentoonstelling is daarmee ook een eerbetoon aan alle anonieme fotografen die duizenden producten en gerechten simpelweg zo aantrekkelijk en zo duidelijk mogelijk op de foto moesten krijgen. Soms met dramatisch onappetijtelijk resultaat, maar daarom des te lekkerder om naar te kijken.
New Brighton, Engeland, 1983-’85.
Foto Martin Parr/Magnum
Uit het Amerikaanse vrouwentijdschrift <em>McCall’s magazine</em>, circa 1946.
Foto Nickolas Muray/Courtesy George Eastman House, Rochester, NY
'Peluquería, limones', 1979.
Foto Ouka Leele
'The Mandingo of Sandwiches', uit de serie 'Unbranded', 1977-2007.
Foto Hank Willis Thomas/Courtesy Jack Shainman Gallery
Trail's End Restaurant, Kanab, Utah, August 10, 1973.
Foto Stephen Shore/Courtesy 303 Gallery
'Watermelon Bread', 1970.
Foto Robert Cumming
'Double Mona Lisa, After Warhol', (jam en pindakaas), 1999.
Foto Vik Muniz/VAGA NY/Courtesy Sikkema Jenkins & Co.
'#fishy #donut #divers #thingsarequeer', 2015.
Foto Joseph Maida
'Spam (cut in two)', 1961.
Foto Ed Ruscha/Courtesy Gagosian Gallery
Phillip J. Stazzone eet zijn lievelingseten onderweg naar de werkverschaffing, 1940.
Foto Weegee/International Center of Photography, Courtesy Ira and Suzanne Richter