Dit waren de beste films van 2018

Film in 2018 Wat vonden de filmrecensenten van NRC een plek waard op hun eindejaarslijstjes? En: hoe Disney inclusiever werd.

Nu Disney hard op weg is naar een mondiaal marktaandeel van 40 procent, is het goed dat het bedrijf zich bewust wordt van zijn verantwoordelijkheid. Lees verder: Voor Disney is inclusiviteit nu het nieuwe normaal.

Film

Coen van Zwol


  1. Phantom Thread

    Een elegante, verdorven mix van onheil en komedie. Daniel Day-Lewis laat zich als nuffige modegoeroe Reynolds Woodcock in het Londen van de jaren vijftig inpakken door serveerster Alma. Het geheim tussen man en vrouw ontsluierd in een verdwenen wereld van zijde, kant en druppeltjes gif. Regie: Paul Thomas Anderson

  2. Roma

    Alfonso Cuarón glijdt met camera door zijn eigen jeugd in Mexico City. Diep ontroerende ode aan vrouwelijke veerkracht is tegelijk episch én intiem, sfeervol én to the point. Regie: Alfonso Cuarón

  3. Cold War Regie: Pawel Pawlikowski
  4. Foxtrot Regie: Samuel Maoz
  5. Shoplifters Regie: Hirokazu Kore-eda

Sabeth Snijders


  1. The Florida Project

    Het lijkt eeuwen geleden dat ik meeleefde met de bewoners van de motels rondom Disney World in Florida die op de rand van de armoede balanceren in deze tragikomedie. Na maanden kan ik nog perfect de snoepkleurige filmlocaties en de geestige zesjarige hoofdrolspeelster voor ogen halen. Net als het hartverscheurende gevoel dat achterblijft: door alle vrolijkheid komt de pijnlijke realiteit snoeihard aan. Regie: Sean Baker

  2. Phantom Thread

    Tussen de oogstrelende beelden van luxueuze jurken en locaties toont Anderson hoe subtiel, vilein en ondermijnend machtsverschillen kunnen zijn, in een jaar waarin duidelijk werd dat #MeToo geen hype is. Regie: Paul Thomas Anderson

  3. You were never really here Regie: Lynne Ramsay
  4. Shoplifters Regie: Hirokazu Kore-eda
  5. Roma Regie: Alfonso Cuarón

André Waardenburg


  1. First Man & Roma

    Deze twee films hebben gemeen dat de regisseurs goed hebben nagedacht welke stijlmiddelen ze moesten gebruiken om hun verhaal vorm te geven. Het zijn films waarin het kleine met het grote samengaat, met zowel sprekende details als epische momenten. Reden voor vijf ballen in NRC. Regie: David Chazelle, Alfonso Cuarón

  2. BlacKkKlansman

    Spike Lees huiveringwekkende film over de Ku Klux Klan en (hedendaags) racisme, vol ingehouden woede én veel humor, had op mij een grote impact. Regie: Spike Lee

  3. Plaire, aimer et courir vite Regie: Christophe Honoré
  4. Phantom Thread Regie: Paul Thomas Anderson
  5. The Sisters Brothers Regie: Jacques Audiard

Dana Linssen


  1. Cold War

    Het is romantisch om te denken dat de liefde noodlot is. De liefde is echter niet alleen overweldigend of onmogelijk omdat de geliefden zich altijd op een kruispunt in de tijd bevinden, maar ook door de woelingen die diep in hun hart roeren. Pawel Pawlikowski baseerde zijn film op het leven van zijn ouders, maar filterde elke vorm van anekdotiek weg ten gunste van een sober verhaal over ontworteling, verlangen en de opwaartse kracht van de liefde. En over hoe muziek zingt wat zelfs het beeld niet kan tonen. Al het andere is slechts een tijdelijk reddingsvest. Regie: Pawel Pawlikowski

  2. You Were Never Really Here

    Taxi Driver, maar door een vrouw gemaakt. Geweld als jeugdtrauma van de Verenigde Staten. Dit is intuïtieve filmsculptuur, een spiegelpaleis van trauma en de wanhopige zoektocht naar verzoening. Politiek. Poëtisch. En: ‘was hij er ooit wel echt’? Een film die de realiteit van zijn eigen hoofdpersoon ondervraagt. Met de beste soundtrack van het jaar (van Jonny Greenwood)! Regie: Lynne Ramsay

  3. First Reformed Regie: Paul Schrader
  4. Transit Regie: Christian Petzold
  5. Leave no Trace Regie: Debra Granik

Peter de Bruijn


  1. You Were Never Really Here

    Joaqin Phoenix speelt een geweldige rol als de zwijgzame, getraumatiseerde oorlogsveteraan Joe, die gewapend met een hamer een meisje moet redden uit een pedofielennetwerk. De Schotse Lynne Ramsay liet zich inspireren door de traditie van Amerikaanse film noir. Maar You Were Never Really Here is niet louter een pastiche of een stijloefening, maar een ambitieuze misdaadfilm, die weliswaar aanhaakt bij Scorseses Taxi Driver, maar ook volledig op eigen benen staat. Regie: Lynne Ramsay

  2. The Shape of Water

    Guillermo del Toro’s schitterende sprookje voor volwassenen over een doofstomme schoonmaakster die zich ontfermt over een door de overheid gevangen genomen amfibisch monster. Uit elk verbluffend, zorgvuldig gekozen detail spreekt zijn grote liefde voor het fantasy-genre. Regie: Guillermo del Toro

  3. Todo lo saben Regie: Asghar Farhadi
  4. Widows Regie: Steve McQueen
  5. Foxtrot Regie: Samuel Maoz