Recensie

Recensie Muziek

Van Rijen vertaalt Bach en Pärt feilloos op trombone

    • Joep Christenhusz

De instrumentbeheersing van Jörgen van Rijen, eerste trombonist van het Concertgebouworkest, grenst aan het ongelooflijke. Neem de eerste track van Fratres, een eigenhandig arrangement van Arvo Pärts gelijknamige evergreen die in versies voor viool of cello wordt omgeven door een aureooltje van razendsnel gestreken stuifnootjes. Van Rijen vertaalt ze feilloos naar de trombone. En toch: ondanks zijn razendknappe spel blijft de koperklank iets grofstoffelijks houden, waardoor de muziek maar niet die etherische Pärt-gloed krijgt. In oorspronkelijk vocale stukken als An den Wassern zu Babel en Vater unser komt de trombone beter tot zijn recht.

Bach ontleende de noten van zijn klavecimbelconcerten aan hobo- en vioolwerk van Italiaanse collega’s als Vivaldi en Marcello. Ook op trombone blijft de muziek fier overeind, wat alles te maken heeft met Van Rijens onberispelijke klankvorming en het frisse spel van Camerata RCO.