Unilever neemt De Vegetarische Slager over

Unilever wil graag meer plantaardig voedsel verkopen en roemt de sterke positie van De Vegetarische Slager. Alle negentig werknemers van het overgenomen bedrijf blijven in dienst.

Vegetarische Kipstuckjes en Gerookte Speckjes van De Vegetarische Slager . Het bedrijf moest van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit eerder een groot aantal productnamen veranderen.
Vegetarische Kipstuckjes en Gerookte Speckjes van De Vegetarische Slager . Het bedrijf moest van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit eerder een groot aantal productnamen veranderen. Foto Lex van Lieshout/ANP

Voedings- en verzorgingsconcern Unilever koopt De Vegetarische Slager, de Utrechtse voedingsmiddelenfabrikant die vleesvervangende producten maakt. Dat hebben de bedrijven, die al sinds 2016 samenwerken, woensdag bekendgemaakt.

Unilever neemt de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag over. De negentig werknemers van De Vegetarische Slager blijven allemaal in dienst.

De overname is naar verwachting nog voor de jaarwisseling afgerond. Er zijn verder geen financiële details over de deal naar buiten gebracht.

Strategie

De acquisitie past in de strategie van Unilever om meer plantaardig voedsel te verkopen. De multinational roemt de sterke marktpositie, duidelijke missie en het imago van De Vegetarische Slager.

Dat bedrijf, opgericht in 2010, is momenteel actief in zeventien landen en telt ruim vierduizend verkooppunten. Oprichter Jaap Korteweg hoopt onder de vleugels van Unilever in nog meer landen uit te breiden. “We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vlees de standaard te maken”, schrijft hij in het persbericht.

Unilever en De Vegetarische Slager werken sinds twee jaar samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ onder het merk Unox op de markt.