Recensie

Recensie Muziek

Rijke emoties opgediept uit allegorisch drama

De titel doet denken aan een Italiaans gerecht, maar Il Verbo in carne – het vleesgeworden Woord – verwijst naar een kerstoratorium van Nicola Porpora. Het is een allegorisch drama: de personages Gerechtigheid, Vrede, Waarheid en Mensheid zijn getuige van de geboorte van Christus. Het begint met een klaagzang van Vrede en Gerechtigheid die na de zondeval naar de hemel gevlucht zijn. Ze smeken God wraak te verruilen voor liefde, en met de komst van Christus keren beiden terug op aarde.

Dirigent Riccardo Minasi vertolkte het oratorium van twee uur in Hamburg, en zette ruwweg de helft van die liveopname op zijn album. Hierin richt hij zich op de dialoog tussen Gerechtigheid (sopraan Roberta Invernizzi) en Vrede (countertenor Terry Wey). Beide zangers weten rijke emoties op te diepen uit een verhaal dat – door het allegorische karakter – al snel het gevaar loopt vlak en moralistisch te worden. Maar met Minasi transformeren zij de twee filosofische abstracties tot figuren van vlees en bloed.