Het huwelijk van Jeanette (Carey Mulligan) en Jerry (Jake Gyllenhaal) ontrafelt in ‘Wildlife’.

‘Ze scheurde mijn script aan snippers, dus dat werd ruzie’

Zoe Kazan en Paul Dano Drie jaar echtelijk gekibbel van Zoe Kazan en Paul Dano leverde het prachtig doorleefde ‘Wildlife’ op.

Het valt niet mee, als echtpaar samen een filmscript schrijven. Het acteurskoppel Paul Dano en Zoe Kazan namen een optie op Richard Fords roman Wildlife. „De machtsstructuur was helder”, zegt Zoe Kazan medio mei in Cannes. „Ik werkte voor Paul, dit is zijn regiedebuut. Mjn taak was die van consigliere.”

Paul Dano: „Ik schreef een eerste opzet van het script en vond dat best goed. Maar Zoe scheurde het in snippers, dus dat werd ruzie. Tot ze zei: ‘Laat mij het gewoon even zelf proberen’. Ik zei: ‘Great’. Later kregen we wel een goede flow. We praatten een paar uur, dan schreef ik een opzet, dan zij eroverheen. Nooit in dezelfde kamer, dan drijven we elkaar tot waanzin. Het proces was oké, denk ik. Al waren er momenten … maar oké.”

Zoe Kazan: „Wat Paul mij eerst liet lezen, dat was helemaal geen script. De familie praat aan tafel over het weer, door naar de volgende scène. Maar hoe past zoiets in het verhaal? Het verbaasde me, als acteur leest Paul toch genoeg echte scenario’s. Enfin, dat gaf heibel, we zijn allebei erg koppig. Later ging het heel harmonieus.”

Lees ook een interview met hoofdrolspeelster Carey Mulligan: ‘Ik zoek rollen die me doodsbang maken’

Het script kostte het duo drie jaar. Kazan: „We schreven een versie, hadden een acteerklus, keken er dan weer met een frisse blik naar. Een meubel in je werkschuur dat je stukje bij beetje aftimmert en polijst.”

Paul Dano (34) en Zoe Kazan (35) zijn elf jaar een koppel: in Cannes is Kazan zes maanden zwanger van hun eerste dochter. Dano maakt een stuurse, introverte indruk, net als zijn filmpersonages. Kazan is een sprankelende extravert, ze praat staccato. Zij is de Hollywoodprinses: kleindochter van regisseur Elia Kazan (On the Waterfront), dochter van Nicholas Kazan en Robin Swicord, beide succesvol als scenarist, regisseur en producer.

Zoe Kazan is zelf een verdienstelijk actrice, onlangs als pionier Alice Longbaugh op huifkartrek in The Ballad of Buster Scruggs . Al maakte zij weinig vrienden in Hollywood toen ze zich liet ontvallen dat het haar als actrice „soms ziek maakt op één hoop te worden gegooid met die vage massa gloriehongerige, poserende, drugsverslaafde lieden met een eetstoornis.”

Schrijven houdt haar in balans. Zoe Kazan: „Mijn ouders deden dat de hele dag, het komt van nature. Maar op mijn 14de ontdekte ik op school acteren en dacht: dat wil ik. Als ik mij hier niet helemaal op stort, wordt het niks. Ik ben nogal rechtlijnig, weet je.” In acteren viert ze haar extraverte kant bot, denkt ze. „Maar als ik schrijf, ben ik weer dat zevenjarige meisje dat stil in een hoekje zit te knutselen. Ik heb in tien jaar vier toneelstukken en twee films geschreven, plus van alles wat ik niemand laat lezen. Tijd genoeg, vaak zit er een half jaar tussen twee acteerklussen.”

Zo schreef Zoe Kazan het script van Ruby Sparks (2012), waarin ze een romanpersonage speelt van een geblokkeerde schrijver (echtgenoot Paul Dano) dat van vlees en bloed wordt. „Ik stond in drie films met Paul, en dat blijft lastig. Net doen alsof iemand die je zo goed kent iemand anders is.”

Wildlife was Dano’s project. In de persmap zegt hij zich diep te identificeren met de 14-jarige Joe Brinson, die machteloos toekijkt hoe het huwelijk van zijn ouders ontrafelt. Zijn eigen jeugd kende ook „veel liefde en extreme turbulentie”. Wil hij daarover uitweiden? Paul Dano: „Nou, liever niet. Maar mijn hart gaat uit naar Joe. Dat angstige gevoel dat de grond onder je beeft, dat je papa en mama mensen zijn die gewoon kunnen liegen.”

Lees hier de recensie van ‘Wildlife’

„Ik begreep wat het boek met hem deed”, zegt Zoe Kazan. „Voor Paul draaide Wildlife om het mysterie van zijn ouders. Ik bracht in dat het gedrag van moeder Jeanette voor haar zoon een raadsel mag zijn, maar voor de kijkers niet. Die moeten ook iets voor haar voelen, anders wordt ze een karikatuur.”

Drie jaar echtelijk gekibbel leverde een prachtig doorleefde film op. Zoe Kazan is bij dat haar bijdrage op de titelrol wordt gehonoreerd. „Vroeger gebeurde dat niet. Enig idee hoeveel invloed Eleanor had op de films van Francis Ford Coppola? Mijn oma was full time dramaturg voor mijn opa, Elia Kazan. Als echtpaar werk je aan de dinertafel gewoon door.” Of ze ooit zelf wil regisseren? „Jazeker.” Ook met Paul Dano als acteur? „Dat gaat spannend worden.”

    • Coen van Zwol