Nieuwe schepen Rijkswaterstaat van 26,3 miljoen steken te diep

De drie nieuwe vaartuigen moeten onder meer straks vaarwegmarkering leggen, maar door een ontwerpfout steken ze te diep voor ondiepe wateren van de Waddenzee en IJsselmeer.

Het vaartuig op deze foto is geen MPV-30, het type schip dat Rijkswaterstaat nieuw heeft besteld.
Het vaartuig op deze foto is geen MPV-30, het type schip dat Rijkswaterstaat nieuw heeft besteld. Foto Sem van der Wal/ANP

Drie nieuwe schepen van Rijkswaterstaat steken door een ontwerpfout te diep en kunnen daarom voorlopig niet in gebruik worden genomen. De vaartuigen van het type MPV-30 (multi-purpose vessel) kostten in totaal 26,3 miljoen euro. Dat bevestigt Rijkswaterstaat dinsdag na berichtgeving van RTL Nieuws.

De nieuwe vloot is besteld voor de Rijksrederij, onderdeel van Rijkswaterstaat. De instantie wil de schepen gebruiken voor het leggen van vaarwegmarkering, onderzoek naar de visstand, vogeltellingen en patrouilletaken. Begin december kondigde minister Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) aan dat er problemen waren en dat de schepen voorlopig nog niet in de vaart komen.

In het oorspronkelijk ontwerp was gerekend op een kraan die niet sterk genoeg bleek te zijn om bepaalde boeien uit het water te tillen. Er werd besloten om een sterkere hijskraan te plaatsen, wat leidde tot twee problemen. Ten eerste werden de vaartuigen zwaarder waardoor ze dieper steken en ondiepe wateren van het IJsselmeer of de Waddenzee niet meer kunnen bereiken. Daarnaast werd de zichtlijn vanuit de stuurhut door de hogere kraan belemmerd.

‘Multifunctioneel schip’

Rijkswaterstaat zegt voor het belemmerde zicht al een oplossing te hebben, voor de diepgang is nog niet duidelijk wat er moet gebeuren. Ook kan Rijkswaterstaat nog niet zeggen hoeveel de ontwerpfout gaat kosten en of de schuld ligt bij de overheid of de werf. De scheepsbouwers Bijlsma Wartena en Maritiem Cluster Friesland, beiden gevestigd op hetzelfde adres in het Friese Warten, willen niet reageren op de kwestie en verwijzen door naar Rijkswaterstaat.

De drie schepen - de Merwestroom, Waddenstroom en Scheldestroom - worden ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en Noordzee en opereren tot dertig mijl uit de Nederlandse kust. Rijkswaterstaat kondigde in maart aan dat het “eerste duurzame multifunctionele schip” te water was gelaten. De bedoeling was dat ze vanaf deze maand in gebruik zouden worden genomen.

De vaartuigen moeten vijf verouderde schepen vervangen die de Rijksrederij momenteel gebruikt. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat zijn deze voorlopig nog inzetbaar terwijl met de scheepsbouwers gekeken wordt naar een oplossing voor de nieuwe MPV-30’s. Wanneer de nieuwe schepen in de vaart komen, is nog onduidelijk.

    • Christiaan Paauwe