Tennisbond onderzocht vanwege verkopen van gegevens leden

De KNLTB verkocht namen, adressen en telefoonnummers van leden door aan sponsors zonder dat de tennissers daarvoor toestemming hadden gegeven.

Foto Koen Suyk/ANP

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is een onderzoek begonnen naar de KNLTB vanwege de manier waarop de tennisbond omgaat met de persoonsgegevens van zijn leden. Het gaat om de verkoop van die gegevens aan sponsors van de bond, bevestigt een woordvoerder van de KNLTB naar aanleiding van berichtgeving door Nieuwsuur. De bond heeft de leden niet vooraf om toestemming gevraagd voor de verkoop van hun namen, adresgegevens en telefoonnummers.

Sponsors kunnen de gegevens sinds begin 2018 aankopen om de leden te benaderen met aanbiedingen, zowel via de post als telefonisch. De leden kregen dat pas achteraf te horen, via een bericht op de KNLTB-website in februari en via een nieuwsbrief in maart. Bezwaar maken tegen de datahandel was vooraf niet mogelijk, maar alleen achteraf via een formulier op de bondswebsite.

Niet alle KNLTB-leden waren blij dat hun gegevens bij sponsors terechtkwamen. De KNLTB kreeg tientallen klachten binnen, meldt Nieuwsuur. Een lid spande een kort geding aan, dat eindigde in een schikking.

Ledenraad akkoord

De KNLTB, met 570.000 leden de tweede sportbond van Nederland, meende aanvankelijk dat het niet nodig was de persoonlijke toestemming van de leden in te winnen. De ledenraad van de bond was in december akkoord gegaan met de verstrekking van de persoonsgegevens aan sponsoren.

Daarmee was volgens de KNLTB voldaan aan het zogeheten gerechtvaardigd belang. Sportverenigingen en koepelorganisaties mogen volgens de wet de gegevens van hun leden verkopen, als er sprake is van zo’n belang. Dat houdt in dat de leden zelf ook profiteren van de verkoop, en dat de bond geen minder privacygevoelige opties heeft overgeslagen. De in mei ingevoerde Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) veranderde daar weinig aan, zegt een woordvoerder van de AP. Het principe blijft volgens hem hetzelfde: “Die persoonsgegevens zijn maar van één persoon: de leden zelf.”

‘Geen verdienmodel’

Bijna een jaar later is de bond van gedachten veranderd, laat directeur Robert-Jan Schumacher weten aan Nieuwsuur. Als sponsors weer persoonsgegevens willen kopen, moeten de leden daar in het vervolg wél eerst persoonlijk mee akkoord gaan. “Wij zijn zoekende en we zijn niet de enige”, aldus Schumacher. “Data zijn voor ons geen verdienmodel, de privacy van onze leden weegt het zwaarst. Tegelijkertijd: data moet ik in sommige gevallen kunnen delen met sponsoren.”

De KNLTB is niet de enige sportbond die handelt in de persoonlijke data van zijn leden. Ook voetbalbond KNVB houdt zich daarmee bezig. Bijna 100.000 voetballers werden het voorbije jaar benaderd door commerciële partners van de bond. Tegen Nieuwsuur zegt de KNVB zich daarbij aan de wet te houden.

De AP doet nooit uitspraken over haar onderzoeken. De privacywaakhond wil maandagavond alleen bevestigen dat er een onderzoek loopt “naar een sportbond”. Een woordvoerder laat ook weten dat er “meerdere klachten zijn binnengekomen over sportbonden, in meervoud”. “Dat er niet naar al die bonden een onderzoek loopt, betekent niet dat zij het goed doen. De conclusies uit het onderzoek dat nu bezig is, worden ook een les voor de andere bonden.”

    • Vincent Sondermeijer