Coalitie verdeeld over nieuw plan Lelystad Airport

Luchtvaart Het kabinet zet de deur open voor nieuwkomers op Lelystad Airport. Van de vier coalitiepartijen ziet alleen de VVD dat zitten.

Europese eis van markttoegang voor nieuwkomers op Lelystad Airport staat haaks op de beperkende voorwaarde die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) aan gebruikers van het vliegveld wil stellen.
Europese eis van markttoegang voor nieuwkomers op Lelystad Airport staat haaks op de beperkende voorwaarde die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) aan gebruikers van het vliegveld wil stellen. Hollandse Hoogte

De tegenstelling in het kabinet over Lelystad Airport is verder aangescherpt. Dat komt door een gewijzigd plan van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) waarin zij ingaat tegen een voorwaarde die D66 en ChristenUnie stellen aan uitbreiding van het vliegveld.

Lelystad Airport moet vanaf 2020 fungeren als overloopluchthaven voor Schiphol. Door Europese vakantievluchten te verhuizen naar Lelystad ontstaat op Schiphol ruimte voor zakelijke en intercontinentale vluchten, waardoor Schiphol een mondiaal knooppunt kan blijven.

Om luchtvaartmaatschappijen te laten verhuizen, en te voorkomen dat er in Lelystad ‘autonome groei’ van nieuwe maatschappijen ontstaat, heeft de regering een juridisch instrument nodig. Deze verkeersverdelingsregel (VVR) voldoet echter niet aan de eisen die de Europese Commissie stelt. Een aangepaste versie is begin december ingetrokken omdat goedkeuring kansloos was.

Politiek probleem

Vrijdagavond liet Van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer weten dat zij de VVR nu zodanig wil aanpassen dat luchtvaartmaatschappijen die niet op Schiphol vliegen toch ruimte krijgen op Lelystad Airport. Met het toestaan van deze zelfstandige groei wil ze Brussel tegemoetkomen. Tegelijkertijd wil zij vasthouden aan een overloopluchthaven.

Ingewijden betwijfelen of een nieuwe versie van de VVR kansrijk is. De Europese eis van markttoegang voor nieuwkomers staat haaks op de beperkende voorwaarde die de minister aan gebruikers van Lelystad wil stellen. Zonder beperking staat Lelystad open voor budgetmaatschappijen als Ryanair en Wizz Air, nu actief op Eindhoven Airport, die geen ruimte op Schiphol achterlaten.

Daarnaast heeft Van Nieuwenhuizen dus een politiek probleem. Kamerleden Eppo Bruins (CU) en Jan Paternotte (D66) herhaalden dit weekend hun eis dat Lelystad alleen open kan als overloopluchthaven. Het CDA is aan het schuiven, bleek toen CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma zich hier zondagmiddag in een politieke talkshow in Diepenheim bij aansloot. Buma: „Vrachtvluchten en autonome groei zijn uitgesloten.” Alleen de VVD wil Lelystad Airport per se door laten gaan, Dinsdag debatteert de Tweede Kamer met de minister over Lelystad Airport. De linkse oppositiepartijen GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren willen uitbreiding van het vliegveld verder uitstellen of afblazen. Actiegroepen van bewoners zijn woedend over de nieuwe plannen.