Bestuurstop van gefuseerd ThyssenKrupp Tata Steel bekend

Andreas Goss, nu topman van ThyssenKrupp, gaat leiding geven aan de joint venture.

Staalbedrijf Tata Steel. Tata Steel Europe heeft 21.000 werknemers en een omzet van 7,9 miljard euro.
Staalbedrijf Tata Steel. Tata Steel Europe heeft 21.000 werknemers en een omzet van 7,9 miljard euro. Foto Lex van Lieshout/ANP

Staalgiganten Tata Steel en het Duitse ThyssenKrupp zijn het eens geworden over wie de joint venture van de twee bedrijven in Europa gaat leiden. Dat maakten de bedrijven maandag in een persverklaring bekend. Andreas Goss, nu topman van ThyssenKrupp, gaat leiding geven aan de gezamenlijke onderneming. Bestuursvoorzitter van Tata Steel in Europa Hans Fischer is benoemd tot vicevoorzitter.

Eind juni gaf het bestuur formeel toestemming voor de zogenoemde 50/50 joint venture, twee jaar nadat de bedrijven hun plannen voor samenwerking in Europa bekend hadden gemaakt. De twee gaan na de fusie verder onder de naam ThyssenKrupp Tata Steel en zullen hun hoofdvestiging in de buurt van Amsterdam krijgen.

Lees ook: Verandert er nou iets in IJmuiden?

De nieuwe bestuurstop zal vooralsnog bestaan uit vier bestuursleden, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving. De bedrijven stellen in een reactie dat ze met een kleiner bestuur hopen “de uitdagingen die komen kijken bij een fusie beter het hoofd te bieden.” Begin juli stelde Fischer van Tata Steel nog dat het nieuwe bestuur zes topmannen of vrouwen zou gaan tellen. Het was toen nog onduidelijk welk bedrijf de bestuursvoorzitter zou leveren. Wie de vier commissarissen worden, is nog niet bekendgemaakt.

Op een na grootste in Europa

Over de fusie werd jarenlang gesteggeld. Zo was de Centrale Ondernemingsraad (COR) van Tata Steel Nederland aanvankelijk tegen de plannen omdat werd gevreesd dat de tak in IJmuiden zijn zelfstandigheid zou verliezen. Ook vreesde de COR voor gedwongen ontslagen. De raad schikte in nadat werd beloofd dat er tot 2026 geen gedwongen ontslagen zouden vallen.

De nieuwe joint venture heeft takken in Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië en wordt de op een na grootste staalproducent van Europa. De bedrijven hopen met de fusie jaarlijks zo’n 400 tot 500 miljoen euro te besparen.

De Europese Commissie moet nog uitspraak doen over de concurrentiepositie van de nieuwe joint venture en kan de fusie formeel nog blokkeren. Het onderzoek hiernaar werd werd begin december opgeschort omdat de staalbedrijven niet op tijd de benodigde informatie hadden geleverd. De beoogde fusiedeadline van eind maart volgend jaar wordt daardoor niet gehaald. Wanneer de deadline dan wel is, is nog niet bekend.

    • Maartje Geels