ASR maakte irritantste tv-reclame van 2018

De verzekeraar kreeg de award van tv-programma Radar voor een rapreclame. Kijkers verkozen René Froger tot irritantste reclame-BN’er.

Videostill uit de reclame van ASR.

De rapreclame van ASR is verkozen tot de irritantste televisiereclame van 2018. Het spotje won maandag de Loden Leeuw. Dat heeft het consumentenprogramma Radar van AvroTros bekendgemaakt, dat de prijs sinds 2002 jaarlijks uitreikt. De ‘winnende’ reclame heeft 46 procent van de stemmen gekregen. In totaal brachten kijkers van het programma 31.000 stemmen uit.

Andere genomineerde reclames waren die van kredietverstrekker Becam, waarin twee bouwvakkers over leningen praten, en een reclame van KPN waarin een meisje haar vader tijdens zijn presentatie op het werk belt. Kijkers konden reclames aanmelden, waarna de programmamakers er drie selecteerden voor nominatie. Daarna konden de kijkers een winnaar kiezen door via de website te stemmen.

René Froger kreeg de prijs voor de irritantste BN’er met zijn reclame over een brillenzaak. Hij kreeg de voorkeur boven André Hazes junior en Gerard Joling.

Radioreclame

Zondag kreeg ook de irritantste radioreclame een prijs. Ruim 7.200 consumenten brachten hun stem uit op de radioreclames van onder meer Kruidvat, Eyelove en Online.nl. Uiteindelijk kreeg Eyelove de ‘prijs’.

Vorig jaar won Albert Heijn de Loden Leeuw met de reclame ‘Buik, billen, bonus’ en werd Ali B. tot irritantste BN’er benoemd. De prijs is als tegenhanger van de Gouden Loekie bedoeld, en zou daarom eigenlijk de Loden Loekie genoemd worden. Maar de reclamestichting Ster wilde niet dat zijn traditionele symbool Loeki de Leeuw aan de negatieve prijs verbonden werd.

De ‘winnende’ reclame van ASR:

En de reclame waarmee René Froger de prijs won: