In Amsterdam bestaat een levendige markt voor het ‘verpachten’ van accounts van de taxi-app Uber voor chauffeurs. Een chauffeur die normaal gesproken geen Uber-account kan krijgen, of geblokkeerd is, betaalt dan per week voor de inloggegevens van iemand anders en pikt daarmee passagiers op. Dat meldt de lokale omroep AT5 zondag.
Uber werkt met accounts voor zowel de klant als een chauffeur. De twee geven elkaar beoordelingen, wie te vaak een negatieve beoordeling krijgt wordt geblokkeerd. Om zo’n blokkade te omzeilen kun je een account leasen van een ander. Zodra de chauffeur andermans account huurt, weet een klant niet meer bij wie hij werkelijk in de auto zit. Ook kan een chauffeur op die manier zonder de officieel verplichte taxipas ritjes aanbieden.
Hoe vaak dit gebeurt is niet bekend. Maar AT5 schrijft dat onder andere de berichtenapp Telegram wordt gebruikt om de accounts aan te bieden. Het kost tussen de 75 en 125 euro per week. AT5 schrijft twee maanden in twee groepen te hebben meegekeken en zegt daar gezien te hebben hoe tientallen accounts werden aangeboden en gevraagd.
Veiligheidsvoorschriften omzeilen
Uber schrijft online dat chauffeurs worden gecontroleerd. “We onderwerpen alle potentiële Uber-partners aan een screening en we controleren onder meer hun legitimatiebewijs en andere relevante documenten.” Onder relevante documenten valt bijvoorbeeld de vergunning voor taxivervoer - de taxikaart. Om deze te krijgen moet een chauffeur zich onder andere inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) inleveren. Een taxivergunning kan worden ingetrokken als iemand een strafblad heeft of te veel verkeersboetes krijgt.
Ook als iemand wel een taxivergunning heeft, kan hij uit de gratie vallen bij Uber. Uber blokkeert een account wanneer het bedrijf klachten heeft ontvangen over een chauffeur, wanneer de klantbeoordeling van een chauffeur te laag wordt en wanneer de bestuurder te vaak ritjes annuleert. Als iemand zijn Uber-account leaset van een ander kan hij of zij al deze service- en veiligheidsvoorschriften omzeilen en toch gewoon passagiers vervoeren.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie zijn verantwoordelijk voor het toezicht. “Als jij met een kaart van de ander rijdt, is dat heel gevaarlijk. Want dan kun je de rij- en rusttijden vermijden”, zegt woordvoerder van ILT, Daniëlle Rebel. “Op zich is het niet verboden om je taxi te verpachten, maar je vergunning mag je niet verpachten.”
Eisen stellen
Rebel zegt dat de passagier zelf ook een beetje op moet letten. Uber- en taxichauffeurs moeten zich aan dezelfde wet houden. Of dit gebeurt, kun je zien aan de blauwe kentekenplaat en een taxikaart met foto in de boordcomputer. “Is degene die achter het stuur zit, degene die op de foto staat? Als daar iets niet in de haak is, dan kun je dat gewoon bij ons melden”, zegt Rebel.
Het is niet bekend hoeveel chauffeurs en passagiers Uber in Nederland heeft. Wereldwijd rijden er dagelijks 15 miljoen mensen met de taxi-applicatie, verspreid over 65 landen en 600 steden. Het hoofdkantoor van Uber zit in San Francisco. Zondagmiddag waren Uber en de Amsterdamse politie niet bereikbaar voor commentaar. Tegen AT5 zei Uber “fraude met de accounts ten strengste af te keuren”.