Drama ‘Cold War’ grote winnaar Europese Oscars

Filmprijzen

Voor de tweede keer gaat de Poolse regisseur Pawel Pawlikowski naar huis met de belangrijkste prijzen van de European Film Awards (EFA).

Regisseur Pawel Pawlikowski
Regisseur Pawel Pawlikowski Foto Cristina Quicler/AFP

Het Poolse zwart-witdrama Cold War van regisseur Pawel Pawlikowski is de grote winnaar van de European Film Awards (EFA), die zaterdag in Sevilla zijn uitgereikt. Pawlikowski ontving onder meer de prijs voor beste film en beste regie. In totaal viel Cold War vijf keer in de prijzen.

Het is voor Pawlikowski de tweede keer dat hij met de belangrijkste prijzen van de EFA – de Europese tegenhanger van de Oscars – naar huis gaat. Vier jaar geleden won hij ook al de prijzen voor beste film en beste regie voor zijn Holocaustdrama Ida.

Cold War kreeg al eerder alle belangrijke filmprijzen in eigen land alsmede de prijs voor beste regie in Cannes. De film geldt nu als grote favoriet voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Cold War kreeg in Sevilla ook nog de prijzen voor beste actrice (Joanna Kulig), beste scenario (opnieuw Pawlikowski) en beste montage (Jaroslaw Kaminski).

De European Film Awards worden toegekend door filmmakers in Europa, die zijn aangesloten bij de European Film Academy. In zijn dankwoord wees Pawlikowski fijntjes op een belangrijk verschil met de Oscars. „We mogen deze prijzen ontvangen zonder daarvoor campagne te hoeven voeren en zonder veel geld te moeten uitgeven. Laten we die Europese traditie in ere houden.”

Belangrijke concurrenten zoals het Italiaanse misdaaddrama Dogman van Matteo Garrone en de Belgische transgenderfilm Girl van Lukas Dhont hadden grotendeels het nakijken. Girl kreeg wel de prijs voor beste debuutfilm. De hoofdrolspeler van Dogman, Marcello Fonte, werd uitgeroepen tot beste Europese acteur van 2018.

Het was een prijzengala met een Pools randje, want ook de prijs voor beste animatiefilm ging naar een Europese coproductie met een Poolse bijdrage. Another Day of Life van Raúl de la Fuente en Damian Nenow gaat over de belevenissen van de legendarische Poolse journalist Ryszard Kapuscinski tijdens de burgeroorlog in Angola in 1975.

Lees ook de NRC-recensie: ‘Cold War’: een meesterlijke film zonder een grammetje vet

Prijswinaars afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk voelden zich genoodzaakt afstand te nemen van de tragikomedie van Brexit in hun eigen land. „Het idee dat Europese landen samenkomen en samenwerken, is eigenlijk helemaal niet zo gek”, hield regisseur Armando Iannucci, die de prijs voor beste komedie kreeg voor The Death of Stalin, zijn publiek voor. „Ik ga dat voorstellen als ik weer terug ben in mijn eigen land.”

Acteur en regisseur Ralph Fiennes, die een onderscheiding kreeg voor zijn hele oeuvre, waarschuwde voor oprukkend populisme. Dat is misschien voorspelbaar bij dit soort gelegenheden. Origineler is dat Fiennes ook waarschuwde voor manipulatie door sociale media en ‘politieke correctheid’ die volgens hem eveneens bedreigingen zijn voor de artistieke vrijheid. De oeuvreprijs voor een actrice ging naar de Spaanse Carmen Maura, die vooral bekend is van de vroege films van Pedro Almodóvar.

De prijs voor beste camerawerk was voor Martin Otterbeck voor zijn werk in Utøya, 22 juli van regisseur Martin Poppe. De film is gedraaid in één lange take en gaat over het bloedbad dat Anders Breivik in 2011 aanrichtte in een jongerenkamp van de Noorse Arbeiderspartij. Vreemd genoeg was die prijs al voor het gala van zaterdag toegekend. Daarmee lijkt EFA te zeggen dat de onderscheiding in deze technische, maar essentiële categorie er eigenlijk niet zoveel toedoet.

    • Peter de Bruijn