Recensie

Recensie

Huzarenstuk voor de toekomst van gisteren

De Hyundai Nexo is ingenieus, vindt . En interessant, als er genoeg waterstofstations zouden zijn.
Hyundai Nexo bij Hyundai Nederland
Hyundai Nexo bij Hyundai Nederland Foto Merlijn Doomernik

Ik stond met een waterstofauto bij de pomp, waar ik geen waterstof kon tappen maar wel koffie, toen iemand vroeg: wie heeft de waterstofauto uitgevonden? Professor Barabas, professor Zonnebloem. Het concept heeft de schilderachtige omslachtigheid van mad science uit een stripverhaal. Je hebt een elektrische auto, maar de stroom komt niet uit een batterij. Die wordt aan boord opgewekt met een brandstofcel, een chemisch fabriekje dat de waterstof uit de tank, opgeslagen onder een onwaarschijnlijke druk van 700 bar, in elektriciteit omzet. Hij is de slak met het huis op zijn rug; vrijwel zelfvoorzienend, op de peut na.

De brandstofcel lijkt een door de evolutie achterhaalde utopie. Tien jaar geleden, toen de batterij met redelijk bereik ver weg leek, werden wonderen van de techniek verwacht. Waterstof kon je net zo snel als diesel of benzine bij een waterstofstation tanken, terwijl je op een acculading destijds eeuwen wachtte. De actieradius lag op het niveau van een verbrandingsmotor. Dat moest het worden, kon niet missen. Mercedes, Toyota, Opel en GM, iedereen sleep de messen. De concept cars leken productierijp. Soms werd je uitgenodigd voor een steevast hoopgevende testrit. Jongens, reed dat lekker!

Toen keerde het tij. De accucapaciteit van EV’s nam toe, hun bereik steeg razendsnel van 150 in het eerste uur naar vier- tot vijfhonderd. De laadsnelheden accelereerden navenant en de dag komt waarop het hele laadproces niet meer dan tien minuten in beslag zal nemen. Waarom nog kiezen voor een brandstofcel als het ook zonder kan?

Tanken gaat bovendien bijna nergens. In heel Nederland staan vier waterstofstations. De techniek is complex, de kosten zijn hoog, waterstofwinning uit fossiele brandstoffen is zowel contraproductief als niet-klimaatneutraal; waterstof groen produceren is (te) kostbaar.

En nu is waterstof de Bitcoin. De koers nadert zijn dieptepunt, terwijl de gelovigen op een wonder blijven hopen. De concerns lijken de brandstofcel als Plan B achter de hand te willen houden. Honda bouwt al jaren de Clarity, Toyota heeft de Mirai, Mercedes lanceerde vorig jaar de GLC F-Cell met plugin-mogelijkheid voor extra actieradius. Ook Hyundai houdt stug vol. Na de eerste commerciële waterstof-Hyundai van 2013, een variant op de bestaande ix35-SUV, introduceerde het dit jaar de Nexo, „’s werelds eerste SUV die specifiek ontwikkeld is voor rijden op waterstof”.

Maas in de wet

In een tijd waarin op elke nieuwe EV een run ontstaat, ook op de Kona van Hyundai, zal die blijde boodschap aan weinigen besteed zijn. Toch zijn er in Nederland al 85 Nexo’s besteld. Hyundai profiteert van een maas in de wet. Waterstofauto’s zijn vrijgesteld van de bovengrens van 50.000 euro voor de lage bijtelling op emissievrije auto’s. Over de volledige prijs van 70.000 euro betaalt de zakelijke rijder 4 procent bijtelling. Met de tankmogelijkheden komt het goed, bezweert de importeur. In 2020 zou de Nexo-pionier op twintig plaatsen moeten kunnen tanken.

De prijs is niet eens onaanvaardbaar voor een SUV van deze grootte. Het comfort is topklasse, de zitruimte is goed, de ambiance stijlvol. Standaard krijg je bijna alles wat het hart begeert. Nepleren bekleding, een imposante batterij actieve veiligheidssystemen, automatische parkeerhulp, de retrofuturistische middenconsole die als een gekantelde stereotoren tussen de voorstoelen zweeft – het zit er allemaal op. Voor de vegans: alle aanraakbare oppervlakken in het interieur zijn vervaardigd van biomaterialen waarmee volgens Hyundai 20 procent CO2-uitstoot is bespaard. Ecologischer wordt het niet.

Meer nog: het is een interessante, ingenieuze auto. De actieradius van 665 kilometer zou met enige voorzichtigheid haalbaar moeten zijn. De testwagen, die na de tankbeurt in Rhoon in Sassenheim voor me is klaargezet, geeft bij vertrek met een niet volle tank nog een bereik van 485 kilometer op, waarvan er na 390 kilometer rijden 145 resten. In potentie heeft hij alles in zich om de zwaarst geëquipeerde Tesla’s te verslaan op uithoudingsvermogen. Maar voor het dichtstbijzijnde tankstation mag ik als Drent naar Delfzijl uitrukken. De Nexo is een technisch huzarenstuk voor de toekomst van gisteren. Mocht nochtans het stroomnetwerk crashen of een grondstoffencrisis de batterijproductie lamleggen, dan heeft Hyundai Eerste Hulp.