Nog even zonder reclame door de Noord/Zuidlijn

Ledschermen Alle metrostations krijgen digitale reclame. Ook de nu nog zo fraaie, ongerepte stations van de Noord/Zuidlijn.

Foto Nick Somers

Na de fel oplichtende reclameschermen in de etalage van Hudson’s Bay is afdalen in metrostation Rokin een verademing. Een kathedrale rust, stemmige grijstinten, een lange roltrap langs keurig gerangschikte archeologische vondsten, fraaie wandmozaïeken.

En, wat pas opvalt als je erover nadenkt: geen reclame. Je ziet het niet omdat je het niet ziet. Geen andere forens die zo ‘zen’ van en naar z’n werk reist als de gebruiker van de Noord/Zuidlijn.

Anders dan al die bus- en tramhokjes in de stad, de NS-stations en metrohaltes op de andere lijnen is dit jongste openbaarvervoertraject verschoond gebleven van commerciële uitingen. Geen schreeuwende affiches, geen aandacht eisende licht-bakken. Het kan dus wel, Amsterdam doorkruisen zonder voortdurend advertentiebombardement.

Denk je. Maar dat gaat veranderen.

Concessie

Het Amsterdamse bedrijf CS Digital Media verwierf vorig jaar de exclusieve 15-jarige concessie om reclame te mogen maken op alle 38 metrostations van Amsterdam – van de Ringlijn (50), de Oostlijn (53 en 54) en de Noord/Zuidlijn (52). Dat gebeurt met 280 digitale schermen, waarvan de kleinste anderhalve vierkante meter beslaan en de grootste ruim 20 vierkante meter. Vorige week installeerde Digital Media de eerste op station Weesperplein. Als de gemeente, die de concessie verleent, vaststelt dat dit conform de eisen is, volgt de rest van de Oostlijn.

Als laatste, denk aan juli 2019, is de Noord/Zuidlijn aan de beurt. Daar komen pakweg 90 schermen. In de nieuwe metrostations ontbreken nog de noodzakelijke stroom- en communicatievoorzieningen, legt Mark Veenman uit, concessiemanager bij CS Digital Media. Die worden aangelegd als de plaats van de schermen is bepaald, en dat kan pas weer als duidelijk is hoe de mensen zich door de stations bewegen. CS Digital Media belooft zijn klanten 4 miljoen contacten met reizigers per week.

Die voorzieningen zijn essentieel, aldus Veenman. „Het reclamenetwerk is volledig digitaal en wordt aangestuurd vanuit ons hoofdkantoor. We werken duurzaam. Geen lijm meer voor posters, geen afval, geen autootjes door de stad.”

De vorige week opgehangen reclameschermen in metrostation Weesperplein.

Foto’s Nick Somers

Het was een van de eisen die de gemeente stelde bij de aanbesteding van de ‘reclameposities’ in de metro. „Ook de reclamebranche wordt uitgedaagd om nog duurzamer te adverteren”, liet toenmalig wethouder Abdeluheb Choho (D66) in het Stedelijk Kader Buitenreclame weten.

En dan mag niet iedereen reclame fraai vinden, volgens een gemeentelijke enquête vindt de meerderheid reclameborden (mupi’s) „passend” bij de stad. Voor de gemeente speelt verder dat ze per jaar zo’n 15 miljoen euro aan buitenreclame verdient.

Afzien van reclame in de Noord/Zuidlijn is geen optie, laat de gemeentelijk woordvoerder dan ook weten. Een „uitvoerig programma van eisen” moet mogelijke irritatie beperken. Locaties en vormgeving van de schermen zijn afgestemd met de architect, aan het ruimtebeslag zijn grenzen gesteld. Inhoudelijk moeten de boodschappen voldoen aan de landelijke normen van de Reclame Code Commissie. De gemeente verbiedt bovendien reclame gericht op minderjarigen en voor ongezonde voeding.

Lees ook: Geen duistere hoekjes meer

Een schrale troost voor wie de reclame toch met tegenzin ziet verschijnen: het aantal abri’s met buitenreclame op straat zou na opening van de Noord/Zuidlijn dalen, beloofde Choho indertijd. De gemeente schat de afname nu op „vijftien à twintig”.

CS Digital Media ziet alleen maar voordelen van het „next level Online in Out of Home medialandschap”. „Inspirerende content” op digitale schermen „veraangenaamt de wachtmomenten op deze locaties aanzienlijk”.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.