Mogelijk toch zelfstandige groei voor Lelystad Airport

Het kabinet wil eigenlijk dat het vliegveld alleen vluchten van Schiphol overneemt, maar Brussel is het daar niet mee eens. Daarom werd vorige week de geplande uitbreiding van de luchthaven geblokkeerd.

Bezoekers van een informatiedag in de nieuwe terminal op Lelystad Airport.
Bezoekers van een informatiedag in de nieuwe terminal op Lelystad Airport. Foto Jeroen Jumelet/ANP

Lelystad Airport moet mogelijk in de toekomst toch plaats bieden aan luchtvaartmaatschappijen die niet op Schiphol vliegen. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) vrijdag aan de Tweede Kamer laten weten. Met het toestaan van deze zelfstandige groei wil ze de Europese Commissie tegemoetkomen, die de gepland uitbreiding van het vliegveld vorige week blokkeerde.

Het kabinet wil eigenlijk niet dat er op Lelystad Airport autonome groei plaatsvindt. Het doel van de geplande uitbreiding is vooral het overnemen van vakantievluchten van Schiphol, dat tegen zijn maximaal aantal vluchten aanzit.

Lees meer over de berisping uit Brussel: Nieuwe tegenslag voor uitbreiding Lelystad Airport

Vorige week werd Van Nieuwenhuizen echter berispt door de Europese Commissie om de zogeheten verkeersverdelingsregel (VVR) voor Lelystad Airport. Daarin werd geregeld dat alleen luchtvaartmaatschappijen die een deel van hun vluchtruimte op Schiphol opgeven, welkom zijn in Lelystad. Dat was volgens Brussel echter niet in de haak. En zo lang de VVR niet in orde is, blokkeert de Commissie de uitbreiding van Lelystad Airport.

‘Overloopluchthaven’

In haar Kamerbrief schrijft Van Nieuwenhuizen vrijdag dat ze werkt aan een nieuwe VVR, die ook plek geeft aan luchtvaartmaatschappijen die nu niet op Schiphol vliegen. Daarmee wil ze tegemoet komen aan het grootste bezwaar van de Commissie, namelijk dat door de oude versie van de VVR de vrije marktwerking in het geding komt. Maar ook het oorspronkelijke doel van Lelystad als “overloopluchthaven” van Schiphol te laten dienen, moet volgens Van Nieuwenhuizen in de nieuwe VVR terugkomen.

Hoe de nieuwe VVR eruit gaat zien, wordt op 11 januari bekend. Vanaf dat moment kunnen belanghebbenden nog zes weken lang bezwaar aantekenen. De uitbreiding van Lelystad Airport, die gepland staat voor 2020, is omstreden. Omwonenden vrezen voor een grote toename van de geluidshinder.

    • Vincent Sondermeijer