Opinie

Lezer Schrijft: al dat ‘googlen’ is sluikreclame!

De ombudsman

Een lezer maakt bezwaar tegen het werkwoord ‘googlen’. Waarom gebruikt de krant dat?

Kan NRC niet eens stoppen met permanente sluikreclame voor de techgigant Google, door het gebruik van het woord ‘googlen’? De psychologische invloed hiervan is gigantisch, alsof er geen andere zoekmachines bestaan, alsof Google alles weet én zal laten weten. Alsof Google een betrouwbare partner is. Ik begrijp dat ,,dat gaan we even duckduckgoen’’ of ,,startpagen’’ niet zo lekker bekt. Maar er moet toch iets fatsoenlijkers te vinden zijn dan: ‘Google biedt raad’ (Wetenschap, 8 december)

Joris van Rijn

Ja, dat de merknaam gaandeweg is omgezet in een werkwoord, kan men natuurlijk zien als sluikreclame, of op zijn minst als psychologische winst voor het bedrijf. Terughoudendheid is dus inderdaad gepast.

Maar, zegt de eindredactie, de werkelijkheid is dat ‘googlen’ of ‘googelen’ (NRC volgt de eerste spelling, volgens het Witte Boekje; de tweede staat in het Groene Boekje) een algemeen aanvaard Nederlands werkwoord is geworden.

Zoals luxaflex (ook een merknaam) een soortnaam is geworden voor jaloezieën (een woord dat vrijwel is verdwenen), aspirine voor allerlei pijnstillers en tomtom voor navigatiesystemen. Ook Van Dale heeft het woord inmiddels opgenomen (googelen voor ,,zoeken op internet”).

Het is dus niet vreemd dat het ook in de krant opduikt, met een kleine letter. De hoofdletter blijft voorbehouden aan de bedrijfsnaam. Maar de lezer heeft een punt, de redactie moet waken voor te veelvuldig gebruik van dit woord. Ook al omdat het weer een amerikanisme is. Er is tenslotte niets op tegen om ook eens gewoon iets ‘op te zoeken’ op Internet.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.