Dieselschandaal

Europees Hof van Justitie verbiedt ‘uitstootloophole’ van autofabrikanten

Autofabrikanten krijgen minder ruimte om de regels voor schadelijke uitlaatgassen te overschrijden. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie donderdag bepaald. Autofabrikanten hadden deze overschrijding bij de Europese Commissie afgedwongen. De steden Parijs, Brussel en Madrid waren het daar niet mee eens, stapten naar het hof, en hebben nu gelijk gekregen. De Commissie moet binnen een jaar een nieuwe overschrijdingsnorm vaststellen.

De uitspraak betreft de nieuwe praktijktest, die de werkelijke uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van voertuigen op de weg meet. Deze real driving emissions zijn een aanvulling op de laboratoriumtesten die al langer gedaan worden.

Over deze test werd jarenlang gesteggeld in Brussel. Fabrikanten maakten zich hard voor het kunnen overschrijden van de norm – via een zogenoemde conformity factor – om zich naar eigen zeggen te kunnen aanpassen aan de nieuwe eisen.

Lees ook: De dwingende toon van de auto-industrie

In 2016 besloot de Europese Commissie dat een overschrijding van de maximumnorm met een factor 2,1 geoorloofd was. Vanaf 2020 zou dat afnemen tot 1,5. Bij dit besluit was het Europees Parlement niet betrokken. Tegenstanders vonden dat het parlement buitenspel werd gezet, en vinden bovendien de factor te ruim: de vastgestelde norm zou niets betekenen als fabrikanten in de praktijk dubbel zo veel mogen uitstoten.

Het Hof van Justitie oordeelt nu dat de Europese Commissie niet bevoegd was om de normen te versoepelen. De Commissie moet binnen een jaar een nieuw voorstel doen waar het Europees Parlement over gaat stemmen.

Gerben-Jan Gerbrandy, D66-Europarlementariër en een van de auteurs van het EU-rapport over het dieselschandaal, noemt de uitspraak „een belangrijke overwinning voor steden die schone lucht willen bieden”. „De auto-industrie zal stevig rekening moeten houden met strengere normen.”

    • Floor Bouma