Recensie

Verrukkelijke kerstsfeer bij origineel jazzconcert

Recensie In het kerstconcert ‘What a Wonderful Christmas!’ laat Michael Varekamp horen dat jazzlegendes als Louis Armstrong en Ella Fitzgerald ook schitterden in kerstmuziek.

Als Michael Varekamp trompet speelt zorgt dat altijd voor iets moois en stemmigs.
Als Michael Varekamp trompet speelt zorgt dat altijd voor iets moois en stemmigs. Foto Anoek van Nunen

„Het is dankzij de jazz dat we muziek maken en zingen over Jezus”, vertelt trompettist en zanger Michael Varekamp in het kerstconcert What a Wonderful Christmas!. Het is een verrassende visie: Jezus en jazz. Varekamp, die uitmunt in muziekvoorstellingen over jazzlegendes, brengt in herinnering dat de groten uit de Great American Songbook ook schitterden in kerstklanken: Louis Armstrong, Nat King Cole, Ella Fitzgerald. Dankzij gospel en soul kwam het christendom in de jazz terecht.

Deze uitvoering met zijn band The Legends roept verrukkelijk de kerstsfeer op, „de mooiste tijd van het jaar”, aldus Varekamp. De orkestleden verschansen zich in een boshut waar haardvuur brandt, ze dragen dikke truien, buiten sneeuwt het en een paar ski’s verhoogt de winterstemming. Vaste zangeres tijdens de tournee is Esther Hart, maar in De Lawei in Drachten neemt zangeres Machteld Cambridge eenmalig de honneurs waar. Ze doet dat prachtig ingetogen, met breekbaar-verstilde stem in Silent Night. Haar versie van Go Tell It on the Mountain is pure gospel.

Er zitten twee schitterende solo’s in de show: Harry Emmery is adembenemend op contrabas en Erik Kooger biedt een supersolo op slagwerk. Toch ontbreekt iets in deze hommage aan kerstjazz: de combinatie van vertelling en muziek werkt minder sterk dan in eerdere edities, zoals Louis! en Billie!. Het verhaal over de jongen en zijn reizende kerstboom mist pointe en Varekamps persoonlijke bespiegelingen zijn te anekdotisch, je wilt meer weten over jazz, blues, gospel en soul en hoe deze genres elkaar inspireren. Misschien dat de gewijde sfeer die verbonden is met kerst de werkelijke swing en kracht van jazz in de weg staat, en ermee conflicteert. Dat neemt niet weg dat Varekamp eenmaal op dreef met zijn trompet voor iets moois en stemmigs zorgt.

    • Kester Freriks