TNO: onveilige Stint faalt op veel punten

Rapport Onderzoeksinstituut TNO testte uitgebreid de veiligheid van de Stint. Goed remmen is een van de vele punten waarop het voertuig faalt.

Een Stint staat aan een kettingslot. TNO concludeert dat de stints in hun huidige vorm niet veilig genoeg zijn om personen mee te vervoeren.
Een Stint staat aan een kettingslot. TNO concludeert dat de stints in hun huidige vorm niet veilig genoeg zijn om personen mee te vervoeren. Foto Bart Maat/ANP

Om de remmen van de Stint te testen zetten de onderzoekers van TNO enkele kunststof ballastdummy’s, gevuld met water, in de laadbak. Vervolgens lieten ze de testrijder de snelheid van het elektrische voertuig maximaal opvoeren en keihard remmen. Maar ze lieten het voertuig níét remmen op een helling – „om de veiligheid van de testrijder te waarborgen”. Te gevaarlijk dus.

De veiligheid van de Stint, die onder meer is gebruikt voor het transport van kinderen, postpakketten en bakken ijs, is uitgebreid onderzocht door instituut TNO. De donderdag gepubliceerde bevindingen waren voor minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat, VVD) aanleiding de Stint vooralsnog te verbieden. De Stint was al tijdelijk verboden na een dodelijk ongeval met zo’n voertuig vol kleine kinderen op een spoorwegovergang in Oss.

Na lezing van het TNO-rapport, dat nadrukkelijk niet gaat over Oss, kun je je wel iets voorstellen bij de bezorgdheid over de testrijder. TNO deed ‘technisch onderzoek’ bij drie BSO-Stints: een exemplaar van het type dat in november 2011 tot de markt werd toegelaten als een ‘bijzondere bromfiets’, en twee nieuwe modellen, waartoe ook de ‘Oss-Stint’ behoorde. De uitkomsten van alle veiligheidstests verraden dat ontwerp en constructie van de Stint zo slecht zijn doordacht en uitgevoerd, dat bij lezing de huiver je bevangt.

Remkabel

Een opvallend voorbeeld van de technische knulligheid is wat de ‘bedrijfsrem’ wordt genoemd. In principe remt het elektrische voertuig ‘op de motor’, maar voor noodstops zijn de nieuwe modellen uitgerust met een extra rem. Die rem bedien je door met de hand een hendel in te knijpen en zo de kabel naar de trommelremmen op de wielen aan te trekken. Maar de bedieningskolom is deels open, zodat je met je linkervoet de remkabel naar beneden kan trappen – terwijl de remkabel bij het remmen juist omhoog wordt getrokken, zoals bij een fiets met handremmen.

Het goed remmen is een van de zes ‘veiligheidsdoelstellingen’, die TNO heeft onderzocht bij de Stint, naast bijvoorbeeld de bestuurbaarheid. En het is een van de vele punten waarop de Stint faalt. Volgens de norm moet bij een maximale beginsnelheid de remvertraging minimaal vier meter per seconde kwadraat bedragen, terwijl de remweg maximaal 3 meter mag zijn. De beste score die een Stint bereikt is een vertraging van 2 meter per seconde kwadraat, zonder lading, en een remweg van 5,7 meter.

Stilstaan

Het matige remmen wordt bij de nieuwe modellen deels veroorzaakt doordat de software zo is ingesteld, dat de Stint maximaal 2,3 meter per seconde kwadraat vertraagt. Waarom dat zo is, is onduidelijk. Wie vervolgens de bedrijfsrem gebruikt om harder te remmen, zal merken dat de elektromotor doorgaat met het aandrijven van de bak. „Dit zorgt ervoor dat de remweg onnodig lang wordt”, schrijven de TNO-onderzoekers. Er is een veel krachtiger bedrijfsrem nodig om de Stint, die ongeladen ruim 200 kilo weegt, snel genoeg tot stilstand te brengen.

Het kan ook gebeuren dat je juist stil komt te staan, terwijl de motor is uitgevallen. „De kans dat dit gebeurt op een gevaarlijke plek is weliswaar niet zo hoog”, denken de TNO-onderzoekers, maar als het gebeurt „is de enige relatief snelle manier om kleine kinderen in veiligheid te brengen” het handmatig verplaatsen van het voertuig. Dat is echter niet zo eenvoudig, omdat de parkeerrem de Stint automatisch blokkeert. Daarom moet je eerst met de hand die rem losmaken – met een knop achterop – en dan ook nog de motor uitschakelen met de contactsleutel. Dat zijn volgens TNO geen handelingen die je in een spannende situatie intuïtief verricht. Om die reden moet de automatische parkeerrem worden vervangen door een handmatige , zodat de Stint vrij kan blijven rollen.

Zo staat het TNO-rapport vol met problemen en gedetailleerde oplossingen, tot en met een betere montage van de gashendel. Het leest alles bij elkaar als een gebruiksaanwijzing voor de fabrikant van van de Stint, die hiermee een voertuig kan bouwen dat wel veilig is.

Correctie: In een eerdere versie van dit stuk werd Cora van Nieuwenhuizen aangeduid als staatssecretaris in plaats van minister. Dit is inmiddels aangepast.