Stint niet veilig, voorlopig niet de weg op

Volgens minister van Nieuwenhuizen mag de Stint in de huidige vorm niet de weg op. Dat kan alleen als er een aantal aanpassingen wordt gedaan.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens de voortzetting van de vergadering van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat over de Stint.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens de voortzetting van de vergadering van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat over de Stint. Foto Bart Maat/ANP

Stints zijn onveilig en mogen in de huidige vorm niet de weg op. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) donderdag bekend. De vergunning van het elektrische karretje was na een fataal ongeval in Oss sinds begin oktober geschorst, maar wordt nu ingetrokken.

Volgens TNO, dat samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoek deed na het dodelijke spoorwegongeval in Oss, is de Stint op alle onderzochte punten “onvoldoende veilig” gebleken. Zo kwamen problemen aan het licht met de rem en met de lengte van de remweg. De Stint doet er zeker twee keer zo lang over om tot stilstand te komen als toegestaan. Ook treedt er een “onbeheersbare versnelling” op als de zogeheten nuldraad van de gashendel losraakt.

Lees ook: Mocht de Stint te snel de weg op?

Volgens TNO kan de Stint – die vooral populair is bij kinderdagverblijven voor het vervoer van groepen kinderen – veilig worden gemaakt door “een goede rem” te plaatsen en zou de elektronica moeten worden verbeterd om te voorkomen dat de Stint onverwachts kan versnellen. Ook stelt TNO voor een stoel te plaatsen waardoor de bestuurder stabieler op het voertuig zit.

Volgens de minister moet er “nogal wat aangepast” worden voordat het vervoermiddel veilig is om personen te vervoeren. Ze beloofde uiterlijk eind februari de nieuwe eisen bekend te maken waar dit soort voertuigen aan moet voldoen.

‘Veiligheid staat voorop’

Volgens Van Nieuwenhuizen is de Stint in 2011 toegelaten op de weg omdat er indertijd vooral getoetst is “op innovatie”. De minister zegt te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers van de Stint maar zegt dat “de veiligheid vooropstaat”. Een financiële compensatie voor de gebruikers is volgens de minister niet aan de orde. Wel wil ze samen met de kinderopvangbranche kijken hoe kinderen veilig vervoerd kunnen worden.

Lees ook: Hoe de Stint een politieke kwestie werd

In Oss werd op 20 september een Stint van een kinderdagverblijf geschept door een trein op een spoorwegovergang in Oss. “>Daarbij kwamen vier kinderen om het leven. De bestuurder van de Stint en een 11-jarig kind raakten bij het ongeval zwaargewond.

Naar het ongeval lopen meerdere onderzoeken. Zo nam het Openbaar Ministerie woensdag de administratie van de Stint-fabrikant in beslag. De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt de toedracht van het ongeluk en de toelatingsprocedure voor voertuigen als de Stint op de openbare weg.

    • Belia Heilbron