Onveilige Stint blijft nog verboden op openbare weg

Infrastructuur De elektrische bolderkar heeft onder meer problemen met de rem en de lengte van de remweg, blijkt uit onderzoek.

Een Stint
Een Stint Foto ANP

De Stint is niet veilig en mag in de huidige vorm niet de weg op. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met TNO. De Stint werd begin oktober uit voorzorg van de weg gehaald na een ongeluk op een spoorwegovergang in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen. Volgens TNO is de Stint op alle onderzochte punten „onvoldoende veilig” gebleken.

Er zijn onder meer problemen gevonden met de rem en de lengte van de remweg. Zo doet de Stint er zeker twee keer zo lang over om tot stilstand te komen als wettelijk is toegestaan. Ook treedt er een „onbeheersbare versnelling” op als de nuldraad van de gashendel losraakt.

Volgens de minister moet er „nogal wat aangepast” worden voordat het voertuig vervoerveilig is om personen te vervoeren. Daarom heeft ze besloten de schorsing van de vergunning om te zetten in het intrekken ervan. Ze belooft uiterlijk eind februari de nieuwe eisen bekend te maken waar dit soort voertuigen aan moet voldoen.

Volgens TNO is het met aanpassingen wel mogelijk om de Stint veilig te maken. Zo moet er „een goede rem” worden geplaatst en zou een verbetering in de elektronica moeten voorkomen dat de Stint onverwachts kan versnellen. Ook stelt TNO voor om een stoel te plaatsen waardoor de bestuurder stabieler op het voertuig zit.

Volgens Van Nieuwenhuizen is de Stint in 2011 toegelaten op de weg omdat er indertijd vooral getoetst is „op innovatie”. De minister zegt te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers van de Stint, maar zegt dat „de veiligheid voorop staat”. Een financiële compensatie voor de gebruikers is volgens de minister niet aan de orde. Wel gaat ze met de kinderopvangbranche overleggen om een plan van aanpak te maken voor het veilig vervoeren van kinderen.

Het ongeluk, waarbij een Stint van een kinderdagverblijf werd geschept door een trein op een bewaakte spoorwegovergang, gebeurde op 20 september. Vier jonge kinderen kwamen om het leven. De begeleidster en een 11-jarig kind raakten zwaargewond.

Er lopen meerdere onderzoeken naar de oorzaken van het ongeluk. Zo heeft het Openbaar Ministerie woensdag de administratie van de Stint-fabrikant in beslag genomen. Het OM onderzoekt of er bij het ongeluk sprake is geweest van een strafbaar feit. De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt de toedracht van het ongeluk en de toelatingsprocedure voor voertuigen als de Stint op de openbare weg.

Binnenland pagina 9