NRC checkt: ‘Van Brienenoordbrug drukste brug in Europa’

Dat zei gedeputeerde Floor Vermeulen (Zuid-Holland) eind november in NRC.

Verkeer op de Brienenoordbrug
Verkeer op de Brienenoordbrug Bas Czerwinski/ANP

De aanleiding

Grote bruggen zijn er genoeg in Rotterdam. De beide oevers van de stad, door de Nieuwe Maas gespleten, worden verbonden door de Erasmus-, Willems- én Van Brienenoordbrug. En dan is er ook nog de Maastunnel. Maar volgens Rotterdam zijn die verbindingen niet genoeg. Het is druk, heel druk rond de havenstad. Al jaren lobbyt Rotterdam voor een extra brug of tunnel. Met succes. In november maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) bekend dat er een nieuwe verbinding komt tussen de oevers van de Maas. De financiering van honderden miljoenen (door Rijk, provincie en regio) is grotendeels rond.

De vraag is nu alleen nog waar de nieuwe brug (of tunnel) moet komen. Onlangs sprak de Tweede Kamer over de drie opties. Aan de vooravond van dat debat zoomde NRC via een artikel in op de zaak. In het stuk komt ook bestuurder Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland (gedeputeerde Verkeer en Vervoer, VVD) aan het woord. „De Van Brienenoordbrug is de drukste brug van Europa”, zegt Vermeulen, terwijl hij ingaat op de lokale verkeersknelpunten.

Waar is het op gebaseerd?

Vermeulens woordvoerder zegt dat de gedeputeerde de bewering „meerdere keren” heeft gehoord in gesprekken met Rijkswaterstaat. Hij belooft na te gaan waar de claim precies vandaan komt. Een dag later meldt de provinciewoordvoerder zich opnieuw, nu met de Rijkswaterstaat-cijfers. Daaruit blijkt dat er dagelijks gemiddeld 231.700 voertuigen per dag over de Van Brienenoordbrug rijden.

Ook verwijst de woordvoerder naar de online beeldbank van Rijkswaterstaat waarop naast foto’s en een beschrijving van de brug (denk: 12 rijstroken, 1.320 meter lang) opnieuw de claim van „drukste brug van Europa” staat. Ook Wegenwiki, een door wegfanaten samengestelde database, maakt melding van de toppositie van de brug.

En, klopt het?

Vermeulens woordvoerder erkent „geen keiharde feitelijke onderbouwing” te hebben. NRC kan die ook niet vinden. Rijkswaterstaat meet de verkeersintensiteiten bij zo’n 3.000 Nederlandse wegvakken. In die ranglijst (van 2017) prijkt de Van Brienenoordbrug op plek 6 met 231.700 voertuigen per dag, leert een online database INWEVA. Het is daarmee de drukste brug van Nederland.

Maar of het ook de drukste brug van Europa is? Daarvoor is vergelijkend cijfermateriaal op Europees niveau nodig en dat lijkt niet te bestaan. Rijkswaterstaat zegt desgevraagd geen Europese cijfers te kennen. Het laat daarom de bewering van „drukste brug” verwijderen bij Rijkswaterstaat-beeldbank (die door een externe partij wordt beheerd).

Elders in de verkeerswereld, zoals bij het Kennisinstituut Voor Mobiliteitsbeleid, is men óók niet bekend met het bestaan van Europese cijfers. „Als er een top tien van drukste bruggen in Europa bestond, hadden wij ervan geweten”, zegt Jaap van den Hoek van Inrix, een van origine Amerikaans bedrijf dat wereldwijd mobiliteitsanalyses maakt en de Europese opstoppingen jaarlijks in kaart brengt. Van den Hoek verwacht overigens wel dat de brug hoog zou scoren, samen met bijvoorbeeld de Dartford Crossing (ten oosten van Londen) en bruggen in Hamburg en Istanbul.

Conclusie

Bij deskundigen zijn geen cijfers bekend op basis waarvan gesteld kan worden dat de Van Brienenoordbrug de drukste van Europa is, zoals gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) stelt. Wij beoordelen zijn bewering daarom als ongefundeerd.

Ook een bewering zien langskomen die je gecheckt wilt zien? Mail nrccheckt@nrc.nl of tip via Twitter met de hashtag #nrccheckt
    • Camil Driessen