Kabinet lanceert campagne tegen nepnieuws rond verkiezingen

Burgers worden bewust gemaakt van het circuleren van desinformatie. Het kabinet gaat niet zelf nepnieuws in berichten aanwijzen.

Betogers in gele hesjes voeren actie.
Betogers in gele hesjes voeren actie. Foto Remko de Waal/ANP

Het kabinet wil Nederlanders vanaf februari sterker bewust maken van nepnieuws. Dat heeft minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) donderdag bekendgemaakt. Een campagne moet Nederlanders helpen betrouwbare berichtgeving te onderscheiden van desinformatie in aanloop naar de provinciale en Europese verkiezingen.

Twitter avatar MinBZK Ministerie van BZK Kabinet in actie tegen desinformatie in aanloop verkiezingen. @KajsaOllongren “Verkiezingen moeten vrij en eerlijk verlopen. Daarom zetten we in op bewustwording via een campagne en onderzoek. Sterke en onafhankelijke pers staat voorop.” #rijksoverheidnl https://t.co/8zfXG44kar

De campagne zal hoofdzakelijk gericht zijn op sociale media, en zal duren tot de Europese verkiezingen van 23 mei. Ollongren wil “burgers meer bewust maken van het fenomeen van desinformatie en de eigen verantwoordelijkheid in het herkennen daarvan”. Het kabinet zal niet zelf desinformatie in berichten gaan aanwijzen, stelt de minister.

Gemeenten hebben, net als in 2017, aangegeven waar zij denken dat de kwetsbaarheden in het verkiezingsproces zitten. Naar aanleiding hiervan worden in het voorjaar specifieke maatregelen getroffen. Ook worden de verkiezingen in het voorjaar gebruikt als casus om de verspreiding van desinformatie in Nederland onafhankelijk te onderzoeken, om hier vervolgens gericht beleid tegen op te kunnen stellen.

Lees ook: Meer woorden dan daden over nepnieuws in Den Haag

Vertrouwen

Ollongren heeft er vertrouwen in dat nepnieuws in Nederland minder snel voet aan de grond krijgt dan in andere landen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De minister schrijft dat uit onderzoek blijkt dat het er in Nederland goed voor staat met het vertrouwen in de media:

“Hieruit blijkt ook dat er in Nederland nog geen grote negatieve impact op de samenleving is vanwege een sterk mediabestel, pluriforme nieuwsconsumptie en een hoog vertrouwen in de media. Hierdoor is het risico klein dat online “filter bubbels” ontstaan waarin mensen zich eenzijdig informeren over hun omgeving. Dit is een verworvenheid van de Nederlandse samenleving waar we zuinig op moeten zijn.”

Ollongren kondigde in oktober al aan dat er mogelijk een campagne tegen nepnieuws kwam. Regeringspartijen CDA en D66 hadden daarom gevraagd.

    • Casper van der Veen