Utrecht geeft Vuelta het gewenste speciale tintje

Wielrennen De Vuelta begint in 2020 in Utrecht. De start moet om veel meer dan alleen wielrennen draaien.

In 2015 trok het Tourpeloton onder de Dom door.
In 2015 trok het Tourpeloton onder de Dom door. Jeroen Jumelet/ANP

„Een speciaal jaar heeft een speciale stad nodig”, zo verwoordde koersdirecteur Javier Guillén woensdagmiddag de keuze om de Ronde van Spanje in 2020 in Utrecht te laten starten. De 75ste editie van de Vuelta – na de Tour de France en Giro d’Italia de grootste wielerronde – moet „een verhaal gaan vertellen”, maar is ook „een mogelijkheid om geschiedenis te schrijven”.

Al voor de officiële bekendmaking klonken de felicitaties in het Spaanse Cervantes Instituut in Utrecht over en weer. Utrecht is gelukt wat geen enkele andere stad ter wereld lukte. Eerder deden de Giro d’Italia (2010) en Tour de France (2015) de Domstad al aan. „Daarom kunnen we Utrecht niet missen”, aldus Guillén. Het geeft de jubilieumeditie van de Spaanse wielerronde het speciale tintje waar de organisatie naar op zoek was.

„Er was gelijk een klik”, zegt Klaas Verschuure, wethouder economische zaken van de gemeente Utrecht, over de overleggen met de Vuelta-organisatie. „De Vuelta is kleiner dan de Tour, maar daardoor meer aanraakbaar. Het is meer een familie en zij voelden die aansluiting ook gelijk in onze stad. Ze herkenden zich in Utrecht.”

Guillén wijst op de cultuurhistorische banden die Spanje in het verleden had met Nederland. Dat moet het „verhaal” zijn dat wordt verteld met de start van de ronde in 2020. Ook speelde mee dat Utrecht zich afficheert als ‘City of Bikes’, en dat er in de stad wordt ingezet op duurzaamheid. „Het is onze ambitie om het ‘groenste’ sportevenement te organiseren”, aldus de Utrechtse burgemeester Jan van Zanen.

„Door bijvoorbeeld niet alles over te laten vliegen uit Spanje”, zegt Verschuure. Dit levert de organisatie bovendien een korting op.

Lees ook: Ronde van Spanje start in 2020 in Utrecht

Veertien miljoen

Er is minimaal 14 miljoen euro nodig om de start te organiseren. De twee provincies en drie gemeenten leggen 6,4 miljoen euro neer, waarvan Utrecht tweederde. Sponsoren hebben al 5,1 miljoen euro toegezegd en voor de resterende 2,5 miljoen ligt een aanvraag bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Maar daarmee is de organisatie er nog niet. „Het streven is 14,9 miljoen. Met alles daarbovenop kunnen we het meer aankleden. Maar dat is niet nodig om het even leuk en goed te organiseren”.

De start „zet Utrecht op de kaart” en is „goed voor bedrijven en toerisme”, maar hoeveel het evenement oplevert, wil Verschuure niet zeggen. „We hebben wel cijfers maar het is niet bedoeld om veel geld over te houden.” Volgens een rapport van de Universiteit Utrecht leverde de Tourstart drie jaar geleden 23,5 miljoen euro op. De begroting was destijds 15,4 miljoen euro, de werkelijke kosten lagen bijna 600.000 euro hoger.

Het gaat volgens de wethouder om het succes. De start moet mensen aan het sporten krijgen, maar draait ook om samenwerking en verbinding tussen de provincies.

Want wie woensdagmiddag in Utrecht was, zou bijna vergeten dat de Vuelta deels ook in Noord-Brabant wordt gereden. Op de persconferentie ging het vooral over Utrecht en was geen vertegenwoordiger van de provincie of Brabantse gemeenten aanwezig. Die zullen er in februari ongetwijfeld wel bij zijn, als in Breda meer details over de etappes bekend worden gemaakt.

Correctie (13 december 2018): de Giro d’Italia deed Utrecht aan in 2010 en de Tour de France in 2015, niet andersom, zoals hierboven eerder stond.