Zes jaar geleden was Wreck-it Ralph, de amusante animatiefilm die zich afspeelde in de jarentachtigwereld van de speelhal, een grote hit. Hoofdpersonen Ralph, een vriendelijke reus met enorme vuisten, en autocoureur Vanellope, komen nu in Ralph Breaks the Internet via een primitieve wifi-verbinding terecht op het wereldwijde web. Ze zijn op zoek naar een vervangend racestuur voor Vanellope, die stiekem ook op zoek is naar een uitdagender wereld dan het voorspelbare spel waar zij nu in racet.
Ralph Breaks the Internet linkt opnieuw een slim scenario, dit keer over de voor- en nadelen van internet, aan een fraaie karakteruitdieping. Want waarom vindt Ralph sleur niet erg en is Vanellope op zoek naar onvoorspelbaarheid? En als je verschillende dingen wenst, kun je dan nog vrienden zijn?
Het beste van deze Disney-animatiefilm is de caleidoscopische verbeelding van internet als een oneindige metropool vol mooie dingen maar ook met duistere hoekjes. Zo is er een ergerlijke pop-up en raakt Ralph ontmoedigd door nare trolberichten. Het mooist, maar ook het engst, is een virus dat inspeelt op karakterzwakheden, zich razendsnel vermenigvuldigt en dan als een stel zombies op zijn doel afgaat.
Je kunt Ralph Breaks the Internet zien als één grote sluwe advertentie voor allerlei bedrijven, maar dan mis je de satirische scherpte. Zo wordt weliswaar schaamteloos de Disney-webwinkel bezocht maar dat is vooral aanleiding voor een tamelijk subversief verhaalelement dat laat zien dat de makers zich zeer bewust zijn van wat er speelt in 2018. Alle Disneyprinsessen, die zusterlijk in een kamer zitten, zijn het zat steeds door een prins gered te worden: nu is het hun beurt. Ook is Vanellope verre van braaf, wat bekrachtigd wordt door haar raspende stem – ver verwijderd van de aloude, zoetgevooisde prinsessen. Meedoen aan het duistere, levensgevaarlijke spel Slaughter Race is haar doel. En wordt zij nou verliefd op de stoere Shank, de heldin van dat spel, of is dat wensdenken?