Recensie

Recensie Theater

Panday overtuigt in comedy met hoge grapdichtheid

Stand-upcomedian Rayen Panday (35) timmert al een behoorlijke tijd aan de weg. Zijn vierde programma Fenomeen maakt indruk.

Eén ding is zeker: na een avondje Rayen Panday klinkt ‘Last Christmas’ nooit meer hetzelfde.
Eén ding is zeker: na een avondje Rayen Panday klinkt ‘Last Christmas’ nooit meer hetzelfde. Foto Jeroen Les
    • Dick Zijp

Hij werd nooit eerder gerecenseerd in een landelijke krant. Toch timmert stand-upcomedian Rayen Panday (35) al een behoorlijke tijd aan de weg. Hij won in 2008 de persoonlijkheidsprijs op het Groninger Studenten Cabaret Festival, maakte sindsdien drie solovoorstellingen en krijgt in januari zelfs zijn eigen Netflix-special. Terecht, want zijn vierde programma Fenomeen maakt indruk.

Panday is een echte stand-upcomedian, die uit de losse pols vertelt over herkenbare ergernissen als een saaie date of de bezorgmomenten van PostNL-pakketjes. De grapdichtheid is hoog en Panday heeft de zaal snel mee. Maar Panday boeit ook als hij even geen grappen maakt. Met zijn spannende verhaal over een opdringerige kapster, toont hij zich een begenadigd verteller.

Hoewel Panday soms uit het vaatje van voorspelbare comedy-onderwerpen tapt, geeft hij vaak genoeg een originele draai aan zijn verhalen. Zo leidt een uitspraak van Simone Kleinsma tot een verrassende reeks associaties, die eindigt bij George Michael en Adolf Hitler. Eén ding is zeker: na een avondje Panday klinkt ‘Last Christmas’ nooit meer hetzelfde.

Opvallend is dat de Surinaams-Hindoestaanse Panday het nauwelijks over zijn achtergrond heeft. Dat is een bewuste keuze, want Panday heeft weinig zin om zich te profileren als die Hindoestaanse comedian. Hij is meer dan dat, en zet met één grap alle witte mensen op hun plek zet die denken hem tot die afkomst te moeten reduceren.

Pandays poging om een thematische lijn in de voorstelling aan te brengen, is minder geslaagd. Panday wil het hebben over ‘fenomenen’, maar hij vat dat thema wel erg breed op en werkt het niet voldoende uit. De verhaallijn over New York komt beter uit de verf. Het inventieve decor, dat geheel bestaat uit aan elkaar vastgemaakte videobanden, toont de skyline van de stad.

Al met al is Fenomeen een overtuigende voorstelling. Laat die Netflix-special maar komen.