Recensie

Recensie Theater

Giftige dimensie van nepnieuws ontbreekt in ‘Breaking Fake News’

In ‘Breaking Fake News’ van George & Eran Producties botsen twee journalisten over wat waarheid is en wat nieuws.

Meral Polat en Eran Ben-Michaël in ‘Breaking Fake News’ van George & Eran Producties
Meral Polat en Eran Ben-Michaël in ‘Breaking Fake News’ van George & Eran Producties Foto Casper Koster
    • Ron Rijghard

Het spannende nieuws in Breaking Fake News is dat er op Schiphol een vliegtuig gekaapt lijkt te zijn en dat premier Rutte zich waarschijnlijk aan boord bevindt. Regisseur Edward (Eran Ben-Michaël) van actualiteitenprogramma Nieuwsdag wil graag scoren met het onderwerp, terwijl presentatrice Tara (Meral Polat) voorzichtigheid betracht.

In Breaking Fake News, een tekst van Johan Fretz in regie van Liesbeth Coltof, leidt de crisis op Schiphol tot verhitte discussies over geloofwaardigheid, waarheid, privacy en manipulatie. Zij vindt dat hij „full Fox News” op haar gaat door erop aan te dringen dat ze nog onbevestigde geruchten presenteert als nieuws. Hij beschimpt haar vraag om nuance en vraagt of ze de ‘Social Justice Warrior’ in zichzelf kan temperen.

Edward vindt feiten irrelevant en zegt dingen als „Als genoeg mensen het geloven dan is het ook zo”. Dat Tara overstag gaat als concurrerende media wél geruchten willen brengen als nieuws, is een ongeloofwaardige plotwending.

Licht filosofische discussies

Tussen de ontwikkelingen in de tv-studio door stappen Polat en Ben-Michaël geregeld uit hun rol om zichzelf te spelen en ook dan ruziën deze twee fijne acteurs op innemende wijze over liegen, over wie je gelooft en over de vraag of niet iedereen liegt.

Het zijn levendige, licht filosofische discussies over de aard van waarheid en het probleem van waarheidsbetrachting. Maar ze herinneren vooral aan het postmoderne debat over waarheid dat decennia geleden al werd gevoerd. Zoals het ook ouderwets aandoet dat Edward losjes met de waarheid omspringt omdat hij wordt gedreven door ambitie. De cruciale factor in de hedendaagse strijd over feiten en fictie is dat nepnieuws ideologisch en politiek gemotiveerd is. Het zou pas ‘full Fox News’ zijn als Edward de suggestie dat Surinamers de kapers zijn, zou koppelen aan zijn zorgen over immigratie, moslims of linkse politiek.

Dat Fretz Surinamers de verdachten laat zijn, hint wel op de mogelijkheid van racisme, maar de scenarioschrijver buit de mogelijkheden van zijn eigen opzet niet uit. Dat maakt Breaking Fake News braver en minder relevant dan de titel belooft.