Recensie

Recensie Muziek

Arabische en elektronische muziek in haar DNA

Deena Abdelwahed mixt Arabische en elektronische muziek niet; ze heeft beide stijlen geïntegreerd in haar DNA. Ze groeide op in een expat-community in Qatar en verhuisde naar Tunesië om te studeren waar ze een clubnacht begon in Tunis. Zo ontdekte ze footwork uit Chicago, maar ook techno, noise en drum ‘n bass hoor je in haar staccato dreigende clubmuziek. Haar Tunesische invloeden vertaalt ze in instrumenten van nu op haar debuutalbum Khonnar: met software gemaakte synthesizerlijnen klinken als een Oosters blaasinstrument (‘Saratan’). Maar je hoort ook het gesis, knetterende electronica en white noise (‘A Scream in The Conscious Minds’), de galmende trance-synthesizers ‘(Abdahab’) en hamerende machinale beats (‘5/5’, ‘Fdiha’) die passen bij experimentele clubmuziek.

Ze agendeert onderwerpen als homohaat en genderongelijkheid. Dreigend klinkt haar zang, in mineur op Saratan over gegrom, broeierig op Fdiha en op Al Hobb Al Mouharreb Abdelwahed zingt ze verhalend over een groove van een mysterieus pulserende bassynth. Ze sleept je mee, ook als je het niet begrijpt. Tegelijkertijd steekt ze in ‘Tawa’, de Arabische versie van Bollywoodmuziek, de draak met hoe wij in het westen de Arabische wereld zien. Khonnar is een album vol confronterende clubmuziek die je richting dansvloer dwingt.

Live: 14/12 Klankvorm, Rotterdam