Beau van Erven Dorens verkozen tot Omroepman 2018

Zijn maatschappelijke betrokkenheid bezorgt Van Erven Dorens de onderscheiding voor Omroepman van het jaar 2018.

Van Erven Dorens in Beau Five Days Inside
Van Erven Dorens in Beau Five Days Inside Foto RTL

Beau van Erven Dorens is door Mediavakblad Broadcast Magazine (BM) verkozen tot Omroepman van het jaar 2018. De onderscheiding werd maandagavond voor de 28ste keer uitgereikt. Van Erven Dorens, in oktober al winnaar van de Gouden Televizier Ring, kreeg de prijs uit handen van Eva Jinek, de omroepvrouw van vorig jaar.

Bij de uitreiking noemde Jinek Van Erven Dorens „een gulzige veelvraat” met een niet aflatende energie: „Al die jaren dat jij werkt, komt het uit je poriën en spat het van het scherm.” Als zijn charmantste eigenschap noemde zij „zijn zelfspot en zelfrelativering.”

BM prijst Van Erven Dorens vooral omdat hij zichzelf „opnieuw heeft uitgevonden”. „Verguisd en vergeten, maar in 2018 weer helemaal opgestaan”, aldus het vakblad. „Zelfs meer dan dat: Beau bewijst dat integere, betekenisvolle tv niet alleen maatschappelijk effect kan hebben, maar ook commercieel succesvol is.” Presentator Van Erven Dorens maakt voor RTL onder meer de programma’s The Amsterdam Project en The Rotterdam Project over daklozen en Beau Five Days Inside over besloten instellingen als een hospice, een TBS-kliniek en een brandwondencentrum. „De brallende entertainer en showman van weleer is een invoelende, activistische documentairemaker geworden met een enorme gunfactor”, aldus BM.

In een interview in de nieuwe editie van het blad zegt Van Erven Dorens dat hij na zijn vertrek bij SBS serieus heeft overwogen te stoppen met het maken van tv-programma’s. „Niet uit een gevoel van depressie, maar omdat ik veel te veel van het leven hou om iets te doen waar ik niet gelukkig van word.” Bij RTL kreeg hij de mogelijkheid reality-programma’s over maatschappelijke thema’s te maken. In zijn dankwoord tijdens de prijsuitreiking sloot Van Erven Dorens hierbij aan om nog mislukkingen uit zijn loopbaan te memoreren. Hij hekelde zijn eigen „blagerigheid waarmee ik me in een zwaard stort.” Hij vond het wonderlijk dat hij nu doorbrak met programma’s waar hij zichzelf nooit geschikt achtte. „Ik was toch meer van de commerciëlen - beetje vrolijk doen en grappen maken.”

BM reikt sinds 1991 de prijs voor Omroepman/-vrouw van het jaar uit. John de Mol kreeg de onderscheiding drie keer.

    • Jan Benjamin