Ex-Nissan-topman Ghosn aangeklaagd voor niet opgeven inkomen

Als hij schuldig is, wacht hem mogelijk tien jaar cel in Japan. Ghosn moest terugtreden als topman bij Nissan en Mitsubishi, maar is officieel nog wel bestuursvoorzitter bij Renault.

Carlos Ghosn
Carlos Ghosn Foto Toshifumi Kitamura/AFP

Voormalig topman van Nissan Carlos Ghosn is maandag in Japan aangeklaagd voor het niet opgeven van een deel van zijn inkomen. Dat melden de persbureaus AFP en AP op basis van Japanse media. Ook Ghosns rechterhand Greg Kelly en Nissan zelf zouden in staat van beschuldiging zijn gesteld. De Japanse justitie heeft het nieuws nog niet bevestigd.

Ghosn (64) wordt ervan verdacht dat hij tussen 2010 en 2015 in totaal vijf miljard yen (bijna veertig miljoen euro) van zijn salaris heeft weggelaten uit de jaarverslagen van Nissan. In Japan is dat een strafbaar vergrijp, waar maximaal tien jaar op staat. Mogelijk wordt de aanklacht tegen Ghosn nog uitgebreid: justitie onderzoekt of de Frans-Braziliaans-Libanese bestuurder ook van 2015 tot 2018 inkomsten heeft verzwegen. Het zou in die periode om nog eens vier miljard yen gaan, ruim dertig miljoen euro.

Drie weken geleden arresteerden Japanse politieagenten Ghosn, nadat hij met zijn privévliegtuig was aangekomen op de luchthaven van Tokio. Klokkenluiders binnen Nissan hadden justitie een paar maanden eerder getipt. Hij werd vastgezet in een sobere cel, waar hij nu nog steeds zit. Naast het niet opgeven van zijn inkomen, wordt Ghosn onder meer verdacht van het voor eigen gebruik aanwenden van eigendommen van het bedrijf.

Lees ook: ‘Ontslag Ghosn is als een coup d’état binnen Nissan’

Tijdelijk vervangen

Niet lang na zijn arrestatie zette Nissan Ghosn aan de kant als bestuursvoorzitter. Eind november moest hij ook vertrekken als president-commissaris bij Mitsubishi. Beide Japanse autobedrijven maken onderdeel uit van een samenwerkingsverband met Renault, waar Ghosn nog altijd officieel topman is. Wel is hij bij het Franse concern tijdelijk vervangen. Hij staat ook nog aan het hoofd van de alliantie van Renault, Mitsubishi en Nissan waarvan hijzelf de bedenker is.

Ghosn werd in 1999 door Renault naar Nissan gestuurd, dat toen net voor een deel in Franse handen was gekomen en in zware financiële problemen verkeerde. Onder meer door fabrieken te sluiten en werknemers te ontslaan wist Ghosn van Nissan weer een gezond bedrijf te maken.

    • Vincent Sondermeijer