Meer treinen tussen Amsterdam en Rotterdam en nieuwe sprinters

Zondag gaat de nieuwe dienstregeling van NS in. Voor de meeste reizigers verandert er weinig.

De nieuwe dienstregeling van de NS gaat zondag in.
De nieuwe dienstregeling van de NS gaat zondag in. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

De intercity tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt met de nieuwe dienstregeling van het ov, die deze zondag ingaat, elke dag vijf keer in plaats van vier keer per uur. In 98 procent van de gevallen blijven de treinen op bijna dezelfde tijden met dezelfde frequentie rijden, aldus NS. In die gevallen kunnen de aankomst- en vertrektijden van bussen en treinen wel enkele minuten verschillen van de vorige dienstregeling.

Daarnaast gaat een deel van de 118 nieuwe sprinters rijden. Deze treinen kunnen meer reizigers vervoeren en zijn energiezuiniger dan de huidige sprinters. Ook deze hebben stopcontacten, usb-aansluitingen en een rolstoelvriendelijk toilet. NS verwacht dat het aantal reizigers de komende jaren fors zal toenemen. “De uitbreiding van onze Sprintervloot is enorm belangrijk voor grote groepen reizigers die korte afstanden reizen”, zegt NS-directeur Roger van Boxtel in een persbericht.

Zondag opent ook een nieuw treinstation: Lansingerland-Zoetermeer. De Sprinter van Den Haag Centraal naar Gouda stopt daar vier keer per uur in beide richtingen. NS verwacht dat op een gemiddelde werkdag zo’n 2.000 tot 2.500 reizigers gebruik zullen maken van het station.

Vertraging

Niet alle treinen rijden zoals verwacht. De treinverbinding tussen het Belgische Luik, Maastricht en het Duitse Aachen heeft vertraging opgelopen. Het is nog niet bekend wanneer de trein, die zondag tussen de drie landen zou gaan rijden, dan wel gaat rijden. Eerst moeten problemen met het veiligheidssysteem in België opgelost worden. Ook is de Duitse toelatingsprocedure nog niet afgerond, meldt vervoerder Arriva.

Lees ook: De nieuwe Sprinters van de NS zijn niet zo gevoelig voor blaadjes
    • Mark Middel