Alleenreizende knuffels

In deze rubriek elke week iets wat zoek is. Deze aflevering: wat achterblijft in treinen. Ook iets kwijt of juist gevonden? Stuur een mail aan kwijt@nrc.nl.

Illustratie Roland Blokhuizen

Eén salontafel, 6.000 telefoons en 38.000 pasjes. Het is maar een greep uit de ongeveer 105.000 voorwerpen die treinreizigers dit jaar in de trein of op het station verloren. Ook bleven 6.000 rugzakken liggen, 5.400 portemonnees en 5.100 sleutelbossen.

Je snapt het ook wel. Je zit net lekker te suffen, in je oortjes klinkt ‘Ebb Tide’ van Frank Chacksfield, en plotseling meldt de intercom dat aan de overkant van het perron de intercity naar Hilversum nog klaarstaat. Eruit! Als je neerzijgt op de enige stoel die nog over is en de trein zich in beweging zet, ja dán schiet het je te binnen. Dat je rugzak nog in het bagagerek ligt, in die andere trein.

Wie daarna op de NS-site een formulier invult heeft een redelijke kans dat zij haar rugzak weer terugkrijgt, vooral als zij zoveel mogelijk details opgeeft. In 60 procent van de gevallen lukt dat. Dit jaar meldden zich 100.000 mensen, niet iedereen neemt blijkbaar de moeite.

Dat zijn intrigerende cijfers. Er blijven 105.000 dingen liggen, 100.000 mensen melden zich en van ongeveer 60.000 gelukkigen blijkt dat hun rugzak of portemonnee is gevonden. Er zijn dus aan de ene kant 45.000 voorwerpen die nooit worden opgehaald, en aan de andere kant 40.000 mensen die zich tevergeefs tot de NS wenden. Die 45.000 niet opgehaalde dingen zullen wel de gebruikelijke paraplu’s, shawls en meteen geblokkeerde bankpasjes zijn.

En die 40.000 mensen die tevergeefs bij de NS aankloppen? Die waren misschien op zoek naar iets wat ze niet in de trein, maar op fitness waren verloren. Of naar iets wat ze wel in de trein zijn kwijtgeraakt, maar waarvan de vinder dacht: hé, die kalfsleren portemonnee met 125 euro erin kan ik zelf heel goed gebruiken.

De NS bewaart de spullen vijf dagen op het station van aankomst, daarna gaan ze naar een centraal depot.

Om de terugvindkans te vergroten gaat de NS de komende week elke dag een foto van een verloren knuffel op sociale media plaatsen. Als de knuffel is herkend, wordt hij nog voor Kerst thuisbezorgd.

Waarom doen ze dat niet met álle spullen? Een foto vergroot toch de terugvindkans? „Nou”, zegt NS-woordvoerder Anne van der Wel, „dan heb je natuurlijk ook kans dat mensen de foto’s goed gaan bestuderen en je gaan vertellen dat ze precies die Samsung met een klein krasje op de linkerzijkant kwijt zijn.”

Ook iets kwijt of teruggevonden? Stuur een mail aan kwijt@nrc.nl.
    • Warna Oosterbaan