Wat heeft cola met Kerst te maken?

Wat drinken we? De kersttruck van Cola is niet overal meer welkom.

Foto Sem van der Wal/ Novum

Kerst komt eraan. En dat betekent sinds jaar en dag dat de kersttruck van Coca-Cola niet ver weg is. Het begon allemaal met de bekende tv-reclames (‘Holidays are coming’) waarin langsrijdende vrachtwagens lichtjes ontsteken, kinderen van de ene verbazing in de andere vallen en iedereen geniet van een colaatje – de kerstman incluis.

Maar al jaren rijdt de truck ook in het echt rond. Dit jaar bezoekt-ie allerlei plekken in Nederland, van Den Haag tot Enschede. Binnen in de vrachtwagen is kerstkaraoke en wie wil mag op de foto met de kerstman. Oh, en er worden gratis blikjes cola uitgedeeld.

Maar wat voor de één een gezellige kersttraditie is, is voor de ander een slinkse manier om kinderen aan ongezonde drankjes te krijgen.

In het Verenigd Koninkrijk, waar sinds dit jaar een frisdranktaks van kracht is, wint die tweede kijk aan invloed. Waarom zou je kinderen blikjes cola geven, terwijl obesitas en tandbederf zo’n groot probleem zijn, vragen critici zich af. Wat heeft cola überhaupt met Kerst te maken?

Nadat vorig jaar flink werd actiegevoerd tegen de kersttruck, doet-ie dit jaar een derde minder plaatsen aan. In de Noord-Engelse stad Carlisle kwam de gemeenteraad er zelfs aan te pas. Die besloot de vrachtwagen niet langer uit te nodigen, schrijft The Guardian.

Trekt zo’n vrachtwagen kinderen aan?

Zo’n vaart loopt het in Nederland niet. Wat misschien helpt: Coca-Cola deelt geen frisdrank met suiker meer uit, bij de Britten gebeurt dat nog wel.

Een woordvoerder van Coca-Cola haast zich te zeggen dat kinderen bovendien helemaal niet de doelgroep zijn van de kerstcampagne. Onder de 13 krijgen ze geen gratis blikje mee, tenzij een ouder er eentje besluit door te geven. Sowieso mag Coca-Cola zich in Nederland helemaal niet richten op zulke jonge kinderen, dat hebben fabrikanten onderling afgesproken.

Maar zo’n vrachtwagen trekt toch juist kinderen aan? Nee, families, zegt Coca-Cola. Om niet een te jong publiek te betrekken is de campagne zo volwassen mogelijk, zegt de woordvoerder. Er is gekozen voor een „serieuzere” kerstman. „Zoals je hem kent van oude afbeeldingen.”

De uitwerking daarvan kan iedereen met kleine kinderen zelf uitproberen. Babs van der Staak, van de Alliantie Stop Kindermarketing, denkt in ieder geval dat die truck „overduidelijk” een manier is om jonge kinderen aan het merk Coca-Cola te binden. Ook als die geen blikje krijgen, zien ze die vrachtwagen heus wel, zegt zij.

En nog even over die reclameregels die fabrikanten onderling hebben afgesproken: daarin staat ook dat bedrijven die eten en drinken verkopen zich niet mogen richten op een publiek met meer dan een kwart kinderen. Wie zou dat gaan turven op een zaterdagmiddag in Enschede of Den Haag?

    • Geertje Tuenter