Vliegtaks 7 euro per ticket, ook vrachtvervoer belast

Milieu

De heffing zou passagiers bewust moet maken van het milieu, maar wellicht zullen maatschappijen haar voor eigen rekening nemen.

De vliegtaks die het kabinet per 2021 invoert, wordt ongeveer 7 euro per ticket. Dat bevestigen Haagse bronnen vrijdag aan NRC naar aanleiding van berichtgeving door RTL. Ook komt er definitief een heffing voor vrachtvervoer door de lucht. Eerder gaf het kabinet aan nog tussen de twee maatregelen te willen kiezen.

De precieze hoogte van de heffing voor tickets moet nog worden vastgesteld, maar het bedrag komt vermoedelijk rond de 7 euro te liggen. Het gaat om een vast bedrag per ticket ongeacht de bestemming, in tegenstelling tot eerdere plannen uit het regeerakkoord.

Eerder overwoog het kabinet om verschillende toeslagen in te voeren. Het ging om 7 euro voor Europese vluchten, 22 euro voor vluchten tot 6.000 kilometer en 40 euro wereldwijd, zo stond in het regeerakkoord. Transferpassagiers, passagiers die dus overstappen via een Nederlandse luchthaven, worden niet belast.

Ook komt er een taks voor vrachtvervoer, gericht op vervuilende vliegtuigen en toestellen die veel lawaai produceren. Het gaat dan vooral om oude vliegtuigen.

Het idee achter de heffing is dat passagiers meer rekening gaan houden met het milieu. De heffing moet in totaal tweehonderd miljoen opbrengen voor de staatskas. Het voorstel zou vrijdag in de ministerraad worden besproken. Ook buigt de Raad van State zich nog over het wetsvoorstel.

Het is nog maar de vraag of de taks doorberekend wordt aan de passagiers: eerder meldden onderzoekers van onderzoeksbureau CE Delft dat maatschappijen de belasting waarschijnlijk voor eigen rekening zullen nemen. De heffing heeft maar een beperkt effect op de uitstoot van CO2, denken zij.

De maatregel is omstreden. Tegenstanders wijzen graag op 2008, toen een vliegbelasting na een jaar al weer werd afgeschaft omdat er banen verloren gingen en reizigers uitweken naar luchthavens in Duitsland en België. In een gesprek met NRC zei staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) hierover: „De invoering kwam een paar maanden voor de crisis. Elders daalde de luchtvaart net zo hard, dat stond los van de belasting.” Bovendien, zegt hij, is de samenleving veranderd. „Ik denk dat er nu veel meer draagvlak is. Mensen begrijpen dat dit nodig is.”

Uitwijken naar Duitsland is geen optie meer. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk begonnen al in de jaren 90, Italië volgde. Duitsland en Oostenrijk hebben sinds 2011 een vliegbelasting. Noorwegen voerde de taks vorig jaar in, Zweden dit jaar.

    • Maartje Geels