Luchtvaart

Consumentenbond wil vergoedingen Ryanair

De Consumentenbond wil dat toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in actie komt om vliegmaatschappij Ryanair te verplichten gedupeerde reizigers te compenseren. De organisatie dient daarvoor een handhavingsverzoek in.

Ryanair weigert tot nu compensatie voor vertraging of geschrapte vluchten tijdens de stakingen van afgelopen zomer. De Ierse vliegmaatschappij vindt dat er destijds sprake was van overmacht en gedupeerde passagiers dus geen aanspraak kunnen maken op compensatie. Het bedrijf beroept zich daarbij op uitspraken van rechtbanken in Duitsland, Spanje en Italië, maar geeft desgevraagd geen details van die zaken.

EUclaim, dat gedupeerde reizigers bijstaat, betwijfelt dat de door Ryanair aangehaalde rechtszaken relevant zijn voor aanspraken in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Nederland. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde dit voorjaar dat zelfs een onaangekondigde staking geen buitengewone omstandigheid is. De stakingen bij Ryanair waren wel aangekondigd.

De acties kunnen een flinke kostenpost worden voor Ryanair. Alleen al in Nederland, België en Duitsland is er voor zeker 1,3 miljoen euro aan schadeclaims ingediend. (ANP)

    • Geertje Tuenter