Kabinet neemt extra maatregelen om verkeersdoden te beperken

Het aantal verkeersdoden neemt sinds 2014 jaarlijks toe, daarom wordt de veiligheid van gemeentelijke en provinciale wegen verbeterd en worden de eisen voor motorhelmen verscherpt.

Het aantal verkeersdoden lag in 2017 op 613. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Het kabinet neemt nieuwe maatregelen om het aantal verkeersdoden en -gewonden te beperken. Dat staat in het het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) en minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid, CDA), die donderdag gepresenteerd worden.

Het kabinet reageert daarmee op de hernieuwde toename in het aantal verkeersdoden. Vorig jaar waren er 613 doden, bijna 50 meer dan in 2014 - het jaar waarin na een periode van dalingen het aantal verkeerdsdoden voor het eerst weer begon te stijgen. Naar schatting waren er vorig jaar 20.000 ernstige verkeersgewonden. Het streven van het kabinet is om het aantal doden terug te brengen naar nul.

Dat wil het kabinet onder meer doen door mensen die op een brommer aangehouden worden met alcohol of drugs op, te verplichten een rijgeschiktheidstest te ondergaan. Daarbij wordt iemand lichamelijk en psychisch gekeurd.

De eisen voor motorhelmen worden strenger. Deze zijn beperkt houdbaar, doordat gas langzaam uit het schuim in de helmen loopt, maar mogen ook als ze ‘verlopen’ zijn nog steeds verkocht worden. Er komt waarschijnlijk een productiedatum in helmen, als opstap naar een verbod op de verkoop van te oude helmen.

Daarnaast kijkt het kabinet naar de wegen. De meeste ongelukken vinden plaats op gemeentelijke en provinciale wegen. Expertteams moeten de risico’s op lokale wegen inventariseren, waarna gevaarlijke rotondes en kruispunten zullen worden aangepakt.

Vergrijzing

Het vorige Strategische Plan Verkeersveiligheid liep van 2008 tot 2020 en had als doel het aantal verkeersdoden terug te brengen tot onder de vijfhonderd. “Helaas constateer ik dat die inzet niet wordt gehaald”, schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Van 2011 tot 2014 nam het aantal verkeersdoden nog jaarlijks af.

De stijging in de afgelopen jaren is mede toe te schrijven aan de vergrijzing, blijkt uit de Monitor Verkeersveiligheid 2018. Het aantal 80-plussers dat de weg opgaat, bijvoorbeeld met e-bikes, neemt namelijk jaarlijks toe.

    • Mark Middel