Privacymaatregel Facebook gold niet voor iedereen

Socialemediabedrijf App-ontwikkelaars mogen niet langer bij de gegevens van gebruikers, besloot Facebook in 2014. Maar Airbnb en Netflix konden gewoon blijven meekijken.

Facebook-topman Mark Zuckerberg zou gegevens hebben willen verkopen. Foto EPA

Facebook heeft een aantal bedrijven, waaronder Airbnb, Lyft en Netflix, speciale toegang gegeven tot gegevens van gebruikers. Dat gebeurde eind 2014 en begin 2015, een periode waarin andere partijen die toegang juist werd ontzegd. Dat blijkt uit 223 pagina’s aan interne documenten en e-mails die een Britse parlementaire commissie woensdag openbaar heeft gemaakt.

De onthulling is pikant omdat het socialemediabedrijf altijd heeft volgehouden dat het destijds de toegang tot gebruikersdata voor alle ontwikkelaars had stopgezet, omdat het de privacy van gebruikers wilde beschermen. Facebook deelde tot begin 2015 grote hoeveelheden gegevens van gebruikers en hun vrienden met app-ontwikkelaars, een praktijk die werd misbruikt door de politieke adviesfirma Cambridge Analytica voor de beïnvloeding van miljoenen kiezers.

Het Britse parlement kreeg de bestanden van de Amerikaanse app-ontwikkelaar Six4Three, dat toegang kreeg tot de mailwisselingen in een rechtszaak tegen Facebook. De directeur van het bedrijfje claimt dat Facebooks beslissing om de toegang tot gebruikersgegevens te beperken bedoeld was om geld te verdienen aan een service die eerder gratis toegankelijk was voor alle ontwikkelaars.

Lees ook de column van Marc Hijink: Facebook is de frikandel van het internet

Speciale toegang

De e-mails en andere communicatie tussen hooggeplaatste Facebookwerknemers, inclusief oprichter en topman Mark Zuckerberg, laten in ieder geval zien dat het bedrijf overwoog de speciale toegang tot data te gelde te maken. Zuckerberg heeft altijd beweerd dat Facebook gegevens van gebruikers niet doorverkoopt.

In een e-mail uit 2012 stelde Zuckerberg voor de toegang tot data te beperken tot bedrijven die bereid waren ervoor te betalen. De topman suggereerde dat de bedrijven hun schuld konden voldoen door advertenties op Facebook te kopen, „of ze kunnen ons gewoon direct betalen”.

De vrijgegegeven documenten laten ook zien dat de toegang tot gebruikersdata werd gebruikt om concurrenten te beschadigen, en dat topman Zuckerberg daar direct bij betrokken was. In een e-mail uit 2013 vraagt een Facebook-ontwikkelaar aan Zuckerberg of hij voor Vine, het op dat moment net gelanceerde videoplatform van Twitter, het onderdeel waarmee gebruikers naar vrienden kunnen zoeken via Facebook zal stopzetten. „Ja, doe maar”, antwoordde Zuckerberg.

Facebook schrijft in een reactie dat „de documenten slechts één kant van de zaak tonen”. Ze zouden misleidend zijn zonder verdere context.

    • Reinier Kist