‘Prijzenoorlog rond bestverkochte medicijn tegen reuma’

De Amerikaanse producent van het geneesmiddel zou de prijs met 80 procent hebben verlaagd.

Foto iStock

Over een van de bestverkochte medicijnen ter wereld Humira is een prijzenoorlog uitgebroken tussen farmabedrijven. Nadat het patent van het geneesmiddel tegen reuma in oktober is verlopen, heeft de producent de prijs verlaagd met zo’n 80 procent. Dat bevestigen zorgverzekeraars VGZ, Menzis en CZ na berichtgeving hierover in Het Financieele Dagblad. Volgens verzekeraar VGZ zou het zelfs om een megakorting gaan van wel 85 procent. “We hebben jaren te veel betaald voor dit geneesmiddel.”

Het medicijn koste eerst ongeveer zeshonderd euro per injectie, nu zou dat nog maar honderd euro zijn. AbbVie zelf zegt niet in te gaan op “speculaties over de prijs van medicijnen in Nederland”. Humira wordt gebruikt als medicijn tegen reuma, darmziekten en de ziekte van crohn (auto-immuunziekte). Reumapatiënten zouden jaarlijks zo’n twintig injecties nodig hebben. De prijs in Nederland was daardoor tussen de 12.000 en 15.000 euro per patiënt per jaar.

Besparing 180 miljoen

Volgens het FD levert de prijsverlaging van het medicijn de Nederlandse zorg een kostenbesparing op van ruim 180 miljoen euro. Daarbij gaat de krant uit van een jaaromzet van AbbVie in Nederland van 230 miljoen. Een korting van 80 procent, komt dan neer op een besparing van 184 miljoen euro.

“Op de korte termijn is het een mooie ontwikkeling”, zegt Wouter van der Horst van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. “Wij vragen ons wel af waarom het medicijn rond de 600 euro per injectie heeft gekost, als daar nu zomaar 85 procent vanaf zou kunnen.”

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zegt in een reactie blij te zijn met de prijsverlaging. “Het is goed nieuws voor patiënten en premiebetalers dat het medicijn in prijs verlaagd wordt.” Wel zegt de branchevereniging dat “we waakzaam moeten blijven”. De kans is volgens ZN groot dat de prijs van het medicijn weer omhoog gaat.

Strategische zet

Ook VGZ waarschuwt hiervoor en noemt de prijsverlaging “een strategische zet” van de Amerikaanse farmaceut. Vijf andere farmabedrijven zouden bij AbbVie royalties hebben betaald, zodat ze al voor het aflopen van het patent het middel konden namaken, om dat later tegen een goedkopere prijs op de markt te brengen. Nu het patent is afgelopen, en AbbVie royalties heeft ontvangen, gooit de farmaceut volgens een woordvoerder van VGZ de prijs omlaag om zo de concurrenten uit de markt te spelen.

Het is de vraag of het bedrijf daarmee mededingingsregels overtreedt. “Als AbbVie door het kortgeleden verlopen patent een machtspositie heeft, mag het die niet misbruiken door de prijs flink te verlagen met de bedoeling andere partijen uit de markt te drukken”, zegt Weyer Verloren van Themaat, mededingingsadvocaat bij Houthoff. “Toch is dat in de praktijk ontzettend moeilijk aan te tonen voor mededingingsautoriteiten zoals de ACM. Het komt daarom ook weinig voor dat ondernemingen met een machtspositie worden aangepakt omdat ze prijzen omlaag gooien.”

Vier farmabedrijven Amgen, Biogen, Novartis/Sandoz en Mylan zouden door AbbVie gedwongen zijn in de prijzenoorlog mee te gaan. Farmaceut Boehringer Ingelheim heeft volgens het FD zelfs besloten zijn nagemaakte reumamedicijn helemaal niet op de markt te brengen. Als dit inderdaad de tactiek van AbbVie is en deze slaagt, kan het bedrijf straks een monopoliepositie bemachtigen. Vervolgens zou de farmaceut de prijs weer omhoog kunnen doen. In de VS is AbbVie verwikkeld in diverse rechtszaken over de verkoop van Humira.

    • Liza van Lonkhuyzen
    • Steven Musch