Luchtvaart

Voortgang Lelystad Airport in gevaar door bezwaren uit Brussel

Impressie van Lelystad Airport Foto Bram Petraeus

De Europese Commissie blokkeert de voorbereidingen voor de uitbreiding van Lelystad Airport. De Commissie heeft juridische bezwaren tegen een Nederlandse maatregel, de verkeersverdelingsregel (VVR), die nodig is om luchtvaartmaatschappijen van Schiphol naar Lelystad te laten verhuizen. Zonder deze algemene maatregel van bestuur is opening van Lelystad Airport onzeker.

Omdat de maatregel in de huidige vorm niet zal worden goedgekeurd, heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) haar voorstel ingetrokken, meldde zij dinsdag aan de Tweede Kamer. De minister moet nu een gewijzigd voorstel opnieuw indienen bij de Commissie. Het voorstel voor de maatregel was eerder dit jaar al een keer aangepast. In haar Kamerbrief meldt Van Nieuwenhuizen niet wat de bezwaren van de Commissie zijn. Haar woordvoerder wil daar niets over kwijt.

Intrekken van het VVR-voorstel is opnieuw een flinke tegenslag voor Lelystad Airport. Na twee keer eerder uitstel is de opening nu gepland voor 2020, zonder specifieke datum. Volgens het ministerie blijft dat openingsjaar staan. Het is de bedoeling dat het vliegveld vakantievluchten overneemt van Schiphol. Daar ontstaat dan ruimte voor zakelijke en intercontinentale vluchten.

In juli werd al duidelijk dat Nederland maatschappijen niet kan dwingen vanaf Lelystad te gaan vliegen. Dwang is in strijd met het Europese mededingingsrecht, dat voorziet in gelijke behandeling van alle maatschappijen. De VVR werd aangepast: alleen maatschappijen die ruimte achterlaten op Schiphol zijn welkom in de polder. Zo wil het kabinet garanderen dat op Lelystad Airport geen ‘autonome groei’ plaatsvindt.

Voor coalitiepartijen D66 en ChristenUnie is de mogelijkheid vluchten van Schiphol te verhuizen een voorwaarde voor de uitbreiding van vliegveld Lelystad. D66-Kamerlid Jan Paternotte: „Voorop staat dat Lelystad bedoeld is als overloopluchthaven, en niet voor autonome groei. We willen van de minister weten hoe ze dit wil oplossen.”

    • Mark Duursma