Renault met 200 deelauto’s naar Amsterdam

In de stad rijden nu al meer dan 5.500 deelauto’s rond. Als de voertuigen van Renault aanslaan, wil de fabrikant de elektrische auto’s ook elders in Nederland aan gaan bieden.

De nieuwe Renaults mogen straks in de hele stad geparkeerd worden. Foto Getty Images

Renault mengt zich met tweehonderd elektrische voertuigen op de deelautomarkt in Amsterdam. Dat heeft de Franse fabrikant dinsdag aangekondigd. De Renaults van het type ZOE moeten volgende maand al door de hoofdstad rijden. Wanneer ze voldoende aftrek vinden wil Renault de deelauto’s over meer steden in Nederland te verspreiden.

De nieuwe Renaults mogen straks in de hele stad geparkeerd worden, laat Renault weten, wat ze aantrekkelijk maakt ten opzichte van een aantal andere aanbieders. De gemeente Amsterdam verstrekt tot en met het einde van dit kalenderjaar parkeervergunningen aan aanbieders van elektrische deelauto’s.

Als je maar af en toe een auto nodig hebt, wat is dan voordeliger: een auto via een deelplatform of een eigen auto?

Beleid

Deelauto’s zijn populair in Amsterdam. Het Parool noteerde er eind vorig jaar ruim 5.500 in de hele stad, waar Renault voor zover nu bekend de tiende aanbieder wordt. Van de partijen die al actief zijn in Nederland zijn Greenwheels en Car2Go de bekendste. Die laatste heeft 340 auto’s in Amsterdam rijden.

De gemeente Amsterdam heeft deelauto’s een belangrijk onderdeel van het beleid gemaakt. In de in aanbouw zijnde Sluisbuurt en Baaibuurt wordt maar één parkeerplaats per drie huishoudens aangelegd, in de hoop Amsterdammers op de fiets, dan wel in het openbaar vervoer of een deelauto te krijgen. Voor Strandeiland, een nieuwe wijk aan de oostelijke buitenrand van Amsterdam, wordt gekeken naar de aanleg van een overstappunt. Daar kunnen bewoners van hun eigen voertuig overstappen op een deelauto of -fiets.

    • David van Unen