Er is altijd wel iets te vieren – en te kopen

Vanuit Princeton, New Jersey, schrijft over wat haar opvalt. Vandaag: ‘Het is gewoon wachten tot de kalkoen de oceaan overvliegt.’
Illustratie Eliane Gerrits

Het is onze familietraditie: eind november ontsnappen we met een weekje Nederland aan Thanksgiving, zo’n typische Amerikaanse feestdag die je nergens anders in de wereld aantreft. Voor ons dus geen kurkdroge kalkoen met dubieuze vulling, te zoete pompoentaart en verplicht American football kijken.

Maar, al is de reiziger nog zo snel, de commercie achterhaalt haar wel. Want, wie schetst mijn verbazing wanneer het meisje aan de Amsterdamse hotelbalie ons waarschuwt voor de winkeldrukte van Black Friday, de dag na Thanksgiving waarop alle Amerikanen met hun kerstinkopen beginnen. Ze is niet de enige. Iedereen begint over deze nieuwe georkestreerde koopgekte, overgewaaid uit de Verenigde Staten.

Eigenlijk is de toekomst voorspellen erg gemakkelijk. Je neemt alles wat in Amerika gebeurt en telt er wat jaren bij op. Zoals de uitspraak die (ten onrechte) aan dichter Heinrich Heine wordt toegeschreven: als de wereld vergaat, dan ga ik naar Nederland want daar gebeurt alles vijftig jaar later. Na kerstreclames in november, Moederdag, Vaderdag, Valentijnsdag, nu dus ook Black Friday. Het is wachten tot ook de kalkoen de oceaan overvliegt.

Het is niet moeilijk de volgende stappen te schetsen. Er ligt een hele lange reeks Amerikaanse commerciële feestdagen klaar voor de winkeliers. Ze worden ook wel de Hallmark Holidays genoemd, naar de niet te missen voorgedrukte felicitatiekaarten. Want als er een kaart voor is, dan is het een officiële feestdag waarvoor je een kaart dient te kopen. Zo is er Cyber Monday, de maandag na de koopgekke vrijdag, waarop men wordt gestimuleerd online te bestellen, waarschijnlijk omdat rond die tijd de echte winkels leeg zijn. Zeker na Small Business Saturday, wanneer juist de ouderwetse kleine winkeltjes centraal staan. Is er zoiets als Snackbardinsdag? Rommelmarktwoensdag? Grofvuildonderdag?

Let wel, we hebben het alleen nog maar over de laatste week van november. Er zijn nog 51 weken. Zo wordt er hard gewerkt aan Grootouderdag, een potentiële goudmijn voor bloemisten en banketbakkers. En wist u dat Secretaressedag herdoopt is tot Administrative Professional Day. Dat kan in Nederland misschien zoiets smeuïgs worden als Beleidsmedewerkersdag.

Het betreft niet alleen familierelaties en beroepen. Onlangs riep onze dochter verrast uit dat haar verjaardag valt op Nationale Melkchocoladedag. Wat een toeval! Tot we ontdekten dat er minstens dertig nationale chocoladedagen in de VS bestaan, waaronder juweeltjes als Nationale Chocoladerozijnendag (24 maart) en, mijn favoriet, de multi-interpretabele Nationale Chocolade-van-alles-en-nog-wat-dag (16 december).

Zo worden de nieuwe commerciële feestdagen de nieuwe heiligendagen. Ze zijn zelfs de overtreffende trap. Halloween, de dag vóór Allerheiligen, wordt gezien als een voorbeeldig marketingsucces. Dit jaar werd meer dan 9 miljard dollar aan verkleedkostuums en snoep ingekocht. Een voorbeeld voor alle koopdagen die nog komen. Het wachten is op de kroon op de schepping: Nationale Geld-uit-je-zak-klop-dag.

Reacties: pdejong@ias.edu
    • Pia de Jong