Recensie

#MeToo in het repetitielokaal bij ‘Strindberg en dal’

Theater Drie acteurs repeteren in ‘Strindberg en dal’ een nieuwe toneeltekst. In droogkomische scènes worstelen ze met het stuk en met elkaar, totdat de regisseur zijn driften niet meer in bedwang kan houden.

Foto Sanne Peper

Twee actrices staan zich een slag in de rondte te acteren, als regisseur Dic hen ruw onderbreekt. „Wat zég jij eigenlijk – behalve dat je je keurig houdt aan wat er geschreven staat?” In Strindberg en dal van De Gemeenschap spaart Dic (Dic van Duin) zijn acteurs niet. Bij de repetities van een nieuw ontdekt stuk van August Strindberg beent hij orerend rond, geflankeerd door regieassistent Tessa (Tessa Jonge Poerink).

Ondertussen proberen de acteurs, zo goed en zo kwaad als dat gaat, Strindsbergs tekst te spelen – het verhaal van een moeder en dochter, die een soldaat onderdak bieden. Beiden vallen voor de rationele luitenant (Barnaby Luke Savage).

In regie van Roy Peters schiet de tekst (Rob de Graaf) van serieuzere naar droogkomische scènes, waarin de acteurs worstelen met het stuk én met elkaar. Vooral Monique Kuijpers zet haar acteerstijl vet aan. Ze heeft zichzelf nauwelijks onder controle: met bevende handen drentelt ze om de soldaat heen. Als ze uit haar rol stapt, blijkt ze plots een norse actrice. Ze kan haar jaloezie nauwelijks bedwingen als een jongere collega (Henke Tuinstra) vertelt over een onsmakelijke toenaderingspoging van de regisseur. Strindberg (1849-1912) is regelmatig van misogynie beticht – een lijn die in de voorstelling wordt doorgetrokken naar Dic. Hij gaat dicht op een actrice staan, als hij haar personage omschrijft: „een grot, gevaarlijk, vervuld van begeerte”. Je voelt de bui al hangen. Strindberg en dal schreeuwt #MeToo, zonder het te benoemen.

De Gemeenschap floreert gewoonlijk in originele invalshoeken, maar deze voorstelling is wat voorspelbaar, sommige repetitiescènes nogal langdradig. Gelukkig zijn er verrassende momenten. Zoals die waarop Tessa zich van een onverwachte kant laat zien. Man en vrouw kruisen dan de degens. De regisseur delft, pruilend, het onderspit.

    • Elisabeth Oosterling