Recensie

Dobbelen zonder steen

Spelletjes

In de aanloop naar Sinterklaas speelt spelletjes. Vandaag: Welcome to your perfect home. Niemand hoeft op zijn beurt te wachten.

Nee, er is niets mis met Yahtzee. Maar dat geluid van rollende dobbelstenen in een gestoffeerde dobbelarena klinkt in 2018 oubollig. Er zijn nu veel leukere spellen waarbij je je medespelers dobbelend probeert af te troeven op een persoonlijk scoreformulier. Het dobbelspellengenre is zelfs hip geworden: roll-and-write games, heten ze nu. Gooi- & krabbel-spellen.

De keuze is enorm. Thuis spelen we vaak Keer op Keer, een dobbelspel met kleuren en vormen dat nog het meeste weg heeft van computerspel Tetris. En we hebben veel plezier met Railroad Ink, waarbij de dobbelstenen geen cijfers tonen, maar wegen en spoorbanen die je zo efficiënt mogelijk op je eigen plattegrondje met elkaar moet verbinden.

Het grootste verschil met Yahtzee is dat je in de meeste moderne dobbelspellen niet meer hoeft te wachten op je beurt. Er wordt maar één keer gerold aan het begin van de beurt. Alle spelers kiezen daarna tegelijkertijd hoe ze de gerolde stenen willen inzetten. Een innovatie voor een ongeduldige tijd.

Maar wat is het beste, het leukste, het mooiste gooi&krabbelspel? Welcome to: your perfect home. In dit spel geen suf scoreformulier, maar een prachtig vel met de plattegrond van een jaren 50-woonwijk in de Verenigde Staten. Drie straten zijn al aangelegd. Nu de huizen nog.

Welcome to is een vreemde eend in dit genre: er wordt wel gekrabbeld, maar niet gedobbeld. De rol van de dobbelstenen wordt overgenomen door drie stapels kaarten met nummers, waarvan de bovenste aan het begin van de beurt worden omgedraaid.

Elke speler mag elke beurt één zo’n nummer invullen in een van de lege kavels in zijn drie straten. Daarbij geldt één regel: de huizen in één straat moeten opeenvolgend worden genummerd.

De eerste huizen kras je vlotjes in. Maar al snel ontstaan er moeilijke keuzes. Zet je nummer 9 naast nummer 11, of laat je een vakje open in de hoop dat er nog een 10 zal komen?

Elk nummer heeft een bonus. Wij kiezen thuis altijd voor de hekjesbonus. Met hekjes kun je huizenblokken maken. En huizenblokken zijn extra punten waard. Andere extra’s waar je de burgemeester en bewoners mee kan plezieren zijn zwembaden, groenvoorzieningen en grondspeculatie.

En dan is er nog de bis.

Tja, de bis. De bis is de joker van het huizen nummeren. Ontzettend handig, maar gevaarlijk om in te zetten. Je kan de bis inzetten om naast nummer 10 een 10b te bouwen. Maar elk ‘gebist’ huisnummer levert je aan het einde minpunten op.

Welcome to is soepel en vlot. Iedereen is lekker bezig met z'n eigen scorevelletje. Af en toe gekreun of gemompel, als er een ongunstig trio van huisnummers opduikt.

Een slotgedachte: waarom hebben zoveel roll-and-writes een stadsthema? Is dat toch een hommage aan de oerversie van het dobbelspel, met z’n kleine en grote straat?

    • Lucas Brouwers