Supermarkten niet langer tegen logo ongezond eten

Gezondheid Nu het ‘vinkje’ weg is, wil de overheid snel een nieuw voedsellogo. Supermarkten staken hun verzet tegen een logo met rode kleur.

Foto David van Dam

Supermarkten staken hun verzet tegen een logo dat in één oogopslag laat zien of een product ongezond is. Dat zegt Marc Jansen, voorzitter van de branchevereniging van supermarkten (CBL), tegen NRC. De supermarkten pleiten nu voor een logo waarmee eten en drinken een score van A (groen) tot E (rood) krijgt. In het verleden wilden supermarkten dit niet. Jansen: „We zijn niet langer tegen ‘rood’ op een verpakking. Consumenten weten zelf heel goed welke producten ongezond zijn.”

Over wat het beste voedselkeuzelogo is, bestaat al jaren onenigheid. Tot voor kort had Nederland het ‘vinkje’. Dat was een initiatief van de levensmiddelenindustrie. Producenten moesten betalen om het logo op hun product te mogen zetten. Consumenten vonden het verwarrend: ook ongezondere producten konden een vinkje krijgen, mits ze in hun categorie een minder slechte keuze waren.

Het logo dat de supermarkten willen, lijkt op het bekende energielabel en is gebaseerd op de Franse Nutriscore. Op dit label staat een oordeel over het product als geheel. Gekeken wordt naar calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten. A staat voor de gezondste samenstelling en score E betekent dat het een ongezond product is. Het CBL vindt wel dat het Franse systeem moet worden afgestemd op de Nederlandse Schijf van Vijf, de lijst voor een gezond eetpatroon van het Voedingscentrum.

Lees ook: Bier? Chips? De verleiders worden water, fruit, groente en volkoren

De overheid wil dat er snel een vervanger komt van het vinkje. In het Nationaal Preventieakkoord, dat alcoholgebruik, roken en overgewicht wil tegengaan, van vorige week is nog eens bekrachtigd dat er uiterlijk in 2020 een begrijpelijk logo moet zijn. De uitvoering daarvan komt bij een onafhankelijke organisatie te liggen.

De industrie heeft lang gemord over logo’s met kleurtjes. Anders dan het vinkje, dat alleen op (relatief) gezonde producten stond, is het de bedoeling dat het kleurtjeslogo op álle producten. Dat betekent ook dat ongezond eten (oranje)rood wordt.

Vijf grote voedselproducenten waren de afgelopen tijd al bezig met het ontwikkelen van een nieuw logo, maar zij zijn daar kortgeleden mee gestopt. Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez waren bezig met een zogeheten evolved nutrition label, gebaseerd op het Britse ‘stoplichtsysteem’. Dat is ook een codering op basis van kleurtjes, maar hierbij worden zout, vet en suiker apart per portie beoordeeld. Die krijgen dan vervolgens een stoplichtkleur.

Op 20 november besloten de fabrikanten het onderzoek naar dit logo te „pauzeren”. „Het gebrek aan overeenstemming over portiegrootte maakt dat er te weinig begrip en steun voor dit logo is”, constateren ze.

Ook in Nederland stuit dit logo op bezwaren. De vrees is dat te kleine porties worden gedefinieerd waardoor ongezonde producten, zoals Nutella, groene of oranje labels krijgen.

De Nederlandse consument is iets positiever over het Britse verkeerslichtlogo dan over de Franse Nutriscore, bleek in april uit onderzoek van de Consumentenbond. 69 procent was positief over het verkeerslicht, 62 procent vindt Nutriscore een goed logo. 18 procent van de Nederlanders vindt een voedselkeuzelogo voorop de verpakking betuttelend.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.

    • Martine Kamsma
    • Geertje Tuenter